Mona Lisa en meer - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Pauline Roost - WaarBenJij.nu Mona Lisa en meer - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Pauline Roost - WaarBenJij.nu

Mona Lisa en meer

Door: Pauline

Blijf op de hoogte en volg Pauline

28 Januari 2018 | Frankrijk, Parijs

Lieve lezers,

Zoals jullie vast al gemerkt hadden is het nog niet helemaal goed gekomen met mijn goede voornemen om vaker reisverslagen te plaatsen, oeps. Gelukkig is het me tot nu toe wel gelukt om niet te veel te reizen, maar ik ben bang dat daar in de toekomst weer genoeg verandering in komt.

Twee weekenden geleden ben ik naar het Louvre gegaan om wat cultuur op te snuiven, maar vooral ook omdat ik nu nog gratis naar binnen mag :P Omdat ik wat later op de dag ging heb ik helemaal nergens in de rij hoeven te staan, dus ik was zo binnen. Ook op weg naar het echte museum is er al van alles te zien; eerst de omgekeerde glazen piramide en daarna de nog bekende grote glazen piramide (die wel rechtop staat). Verder kun je tussen de oude fundamenten van het Louvre doorlopen op weg naar de tentoonstellingen. Tijdens mijn eerste bezoek - ja, ik ben van plan vaker te gaan - heb ik de gehele Egyptische tentoonstelling bekeken. Best interessant om gebruiksvoorwerpen, kunst en vooral de sarcofagen te zien. Maar zelfs als de kunst je niet interesseert kun je je nog vermaken in het Louvre, het is een behoorlijk doolhof en zelfs de route volgen is soms al een uitdagen, net een speurtocht. Na de Egyptische tentoonstelling heb ik me naar drukkere delen begeven en ben ik echt toerist gaan spelen; in sneltreinvaart ben ik langs de bekendste kunst gelopen; de grote Sphinx had ik al gezien, de Nikè van Samothrake (gevleugeld beeld), de Venus van Milo (armloos beeld), en natuurlijk de Mona Lisa. Die laatste is natuurlijk het meest bekend, maar voor mij ook het minst interessant. Het is een behoorlijk klein schilderij dat bijna niet te zien is tussen alle mensen en camera's door. Om aan de drukte te ontsnappen ben ik daarna dan ook maar naar een uithoek op de bovenste verdieping gevlucht. Niet alleen om weg te komen van de drukte, maar vooral om de Noord-Europees schilderijen te bekijken. Nee, ik hou niet opeens van Scandinavische kunst, dit is de afdeling met vooral Nederlandse en Belgische schilders. Ik kan dus eindelijk zeggen dat ik een echte Rembrandt gezien heb. Maar ik moet bekennen dat ik onze Zuiderburen toch iets beter vond, de Gelerie Médicis met werken Rubens vond ik erg indrukwekkend. Maar wat zeker ook erg fijn was, was dat er door de rust en de vele bankjes ook echt de kans was om van de werken te genieten. Ik kijk al uit naar het volgende weekend dat ik weer tijd heb om een bezoekje te brengen.

Het afgelopen weekend ben ik weer naar Nederland afgereisd, dit maal vooral om naar het Dance Fever gala te kunnen gaan. Het was een super gezellig avond, en ook super leuk om zoveel oude bekende te zien. Maar het vooral leuk om te merken dat ik nog niet vergeten ben :) Het nadeel van zo'n avondje is natuurlijk dat het je ook weer even precies laat merken wat ik allemaal mis hier. Maar veel tijd om daar over te treuren had ik niet, want op zaterdag zijn we gaan gourmetten bij papa en mama om het nieuwe jaar te vieren. Net zoals voorgaande jaren hebben we dit dus wat later gedaan. Maar dat betekende niet dat er geen champagne was :P Ook deze avond was heel erg gezellig; Dus ook jullie bedankt!

Dit weekend was het eindelijk tijd voor de house warming party. Samen met wat collega's van het werk hebben we een heel gezellige avond gehad. Nu weet ik ook hoe het er aan toe gaat op een Frans feestje. Ik wist niet helemaal wat ik moest verwachten, want in een kringetje zitten rond het eten schijnt iets vrij Nederlands te zijn, en wat serveer je qua eten en drinken? Onverwacht moest ik daar op vrijdag al over na denken want collega's begonnen te vragen wat ze mee moesten nemen. Waar we in Nederland een cadeau voor in het nieuwe huis zouden doen was er hier keuze uit eten of drinken. Omdat we zelf al eten wilden maken, hebben we iedereen dus maar gezegd drank mee te nemen. Daar hebben ze zich goed aan gehouden want nu hebben we meer flessen wijn in huis dan we hadden voor het feestje, oeps. Nu hebben we dus een wijnkast ingericht in de keuken, wijn voor iedere gelegenheid :P Naast wijn (en wat bier) was er ook vooral veel eten. Ik had een kwarktaart gemaakt (vanille met kokoskoekjes) en de Italiaanse huisgenoot had focaccia gemaakt. Verder kon kaas, worst, brood en dip natuurlijk niet ontbreken. Met een beetje muziek erbij en gezellige mensen was het een heel leuke avond.

Helaas moet er na zo'n avondje ook opgeruimd worden, en dat is dan ook wat we vandaag gedaan hebben. En natuurlijk ook uitslapen en uitrusten. Over twee weken kom ik alweer naar Nederland toe om met carnaval in Limburg te zijn. Verder heb ik onlangs ook te horen gekregen dat mijn abstract voor de EMIM conferentie is geaccepteerd, wat betekend dat ik in maart naar Spanje mag om daar mijn resultaten te laten zien in de vorm van een poster. Super leuk en ook wel wat spannend, want dit word mijn eerste congres. En om het extra speciaal te maken heb ik een beurs gekregen van French Life Imaging om er aan deel te nemen. Met ook nog Marianne's Sarah-verjaardag in maart ben ik de komende tijd dus weer behoorlijk veel aan het reizen. Al doe ik wel mijn best het iets rustiger aan te doen, en wat vaker in Parijs te blijven zodat ik ook dat kan ontdekken. Of dat ook echt gaat lukken kan alleen de toekomst ons leren.

Gr's Pauline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pauline

Actief sinds 09 Sept. 2013
Verslag gelezen: 471
Totaal aantal bezoekers 159623

Voorgaande reizen:

01 Maart 2017 - 29 Februari 2020

PhD in Parijs

11 November 2016 - 14 November 2016

Citytrip Parijs

27 Juli 2016 - 06 Augustus 2016

Vakantie Wenen en Slovenië

02 Februari 2016 - 04 Februari 2016

Innsbruck

13 Oktober 2015 - 18 Oktober 2015

London

25 Juli 2015 - 07 Augustus 2015

Vakantie Slovenië

17 Januari 2014 - 23 Juli 2014

Stage in Umeå (Zweden)

Landen bezocht: