Tijdje geleden - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Pauline Roost - WaarBenJij.nu Tijdje geleden - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Pauline Roost - WaarBenJij.nu

Tijdje geleden

Door: Pauline

15 Maart 2014 | Zweden, Umeå

Hallo Allemaal,

Het is al weer een tijdje geleden dat ik een verslag heb gepost, sorry :(

Allereerst de Semla's, dit zijn broodjes met amandelcrème en slagroom. Een heel lekkere Zweedse traditie voor op vette dinsdag. Daarna was het eigenlijk best wel een rustige week. Toch ook wel even fijn. Op vrijdag ben ik naar een optreden geweest van de Sami die Joik zongen. Dit is hun manier van zingen, zonder veel woorden, maar klanken om de essentie van dingen te beschrijven. Het was heel interessant om dit te zien. Op vrijdagavond stond eigenlijk een feest op het programma, maar mede door het slechte weer, ziekte (ik niet) en luiheid, hebben we besloten maar gewoon een filmpje te kijken op de bank.

Op zaterdag daarentegen was het heerlijk weer, waar de dan ook gretig gebruik van hebben gemaakt door lekker de stad in te gaan. En natuurlijk ook op de foto te gaan met het bekende logo van Umeå, een hartvormige smiley. Het was voor het eerst sinds lange tijd zonnig en de temperatuur was relatief hoog. Maar als ik zo op fb kijk is dat niets in vergelijking met het weer in Nederland. Hier waren we toch erg blij met het goede weer, en we hebben dan ook volop genoten. 's Avonds stond al een filmavondje gepland, wat ook wel nodig was na een dagje shoppen en wandelen door de stad. Het dagje in de stad was zelfs zo goed bevallen, dat er besloten werd om het zondag gewoon nog een keertje over te doen. Ik heb een bezoekje gebracht aan de bibliotheek, waar ik een Zweeds kinderboek heb gehaald, om te oefenen. Daarna zijn we weer gaan eten in het veganistische 'restaurant'. Het eten was gelukkig weer heel smakelijk. Daarna zijn we weer de stad in gegaan.

De afgelopen week begon weer heel erg rustig. Zoals gewoonlijk was er weer dansen op maandag, Zweeds op dinsdag en diner op woensdag. Omdat het noorderlicht gespot was op maandag, werd besloten om onze kans te wagen dinsdagnacht. Helaas hadden we weer pech, het was te bewolkt om iets te zien. Desalniettemin was het toch een lekkere wandeling naar het meer en hebben we gezellig op de brug over het meer zitten praten.

Op donderdag begon de week eigenlijk pas echt. Na Zweeds stond er namelijk alweer een international party gepland. Dit keer in de nieuwe club in het centrum, diegene die ik al eerder bezocht had. Helaas hadden we ons wat verkeken op de tijd, want het was behoorlijk leeg toen we aankwamen. Gelukkig werd het al gauw wat drukker binnen. Het was uiteindelijk een heel gezellige avond. Enige nadeel was dat de meeste van ons vrijdag ochtend gewoon weer op de uni moesten verschijnen. Maar ook op vrijdag was er geen tijd om te rusten, want na een lange werkdag was het tijd om lekker appeltaart te bakken met de mensen van de danscursus. Het was geen gewone appeltaart, maar een kleintje in een appel. Het zag er heel leuk uit, en was gelukkig ook erg lekker, maar het was toch een behoorlijk karwei om te maken. Gelukkig werd het harde werken beloond. En naar echte Amerikaanse traditie werden de appeltaartjes geserveerd met ijs. Daarna ben ik snel naar huis gegaan om te eten (eerst het toetje dus en daarna de hoofdgang), omdat 's avonds de bierspelen op het programma stonden. Hierbij was er een bierestafette tussen verschillende landen. Het was behoorlijk druk, dus ik heb er eigenlijk niet zo veel van meegekregen. Maar gelukkig was het weer een leuk feestje. Het was vooral ook fijn dat we dit keer niet zo ver hoefden te lopen.

De rest van het weekend is wat rustiger. Gelukkig maar, dan heb ik ook wat tijd om te slapen :) Vanavond willen we weer een poging wagen om het noorderlicht te zien. De voorspellingen zijn vrij goed, maar het is de hele dag al bewolkt. Maar we blijven hopen dat het vanavond een heldere hemel is. En anders maken we er gewoon een gezellig avondje bij het meer van, hopelijk met een lekker kampvuurtje. Morgen willen we weer naar het veganistische restaurant gaan, dat toch wel erg goed bevalt.

Verder gaat op stage ook nog steeds alles goed en is het eigenlijk meer van het zelfde.