Vakantie! - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Pauline Roost - WaarBenJij.nu Vakantie! - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Pauline Roost - WaarBenJij.nu

Vakantie!

Door: Pauline

Blijf op de hoogte en volg Pauline

24 April 2014 | Zweden, Stockholm

Hej hej,

Bij mijn vorige verslag was de vakantie net begonnen, dus hier de rest van het verslag.

Zoals jullie al weten zijn we maandag naar Dorotea gereden waar we twee nachten hebben doorgebracht. Op maandag hebben we lekker van de rust genoten. Op dinsdag zijn we naar Munsfjället proberen te rijden, een mooie waterval in de buurt. Helaas ging dit niet want de weg er naar toe was niet sneeuw vrij gemaakt. Dus hebben we een korte wandeling gemaakt door de sneeuw, die al snel ten einde kwam toen we beren sporen vonden. We besloten het hazenpad te kiezen en toch maar veilig met de camper weer terug te gaan naar de camping. Op woensdag hebben we op een heel bijzondere manier het mooie landschap mogen verkennen, namelijk met sneeuwscooters. Het was heel cool om op deze manier door de sneeuw te crossen, en natuurlijk ook een goede manier om de uitgestrektheid van het landschap te zien. Er ligt namelijk een heel netwerk van sneeuwscooter paden waar je niet met de auto kunt komen. We zij een berg op gegaan aan de Noorse grens, waar we een prachtig uitzicht hadden over het gebied, ook al was het was mistig. Verder hebben we wat lager door de bussen gereden en over verschillende bevroren meren. Het was echt een heel gave ervaring.

Direct na ons sneeuwscooter avontuur zijn we door gereden naar onze volgende overnachtingsplaats. Dit was een camperplaats aan het meer in Östersund. Hier hadden we een schitterend uitzicht over het meer en de lichtjes van de stad. Helaas hebben we het monster dat er volgens de legende zou leven niet gezien. De volgende ochtend hebben we onze reis zuidwaarts voortgezet, om uiteindelijk in Orsa aan te komen. Hier hebben we weer twee nachten op een camping gestaan. Gelukkig was deze wel open en konden we gebruiken maken van de normale voorzieningen. Ook was het hier al een stuk zonniger en minder koud. Er lag zelfs helemaal geen sneeuw meer op de grond. Op vrijdag zijn we naar het beren-park geweest, waar we een hoop wilde dieren gezien hebben. Onder andere beren, wolven en tijgers. Het was een heel mooi park waar de dieren heel grote hokken hadden waar ze zich goed konden verschuilen. Gelukkig besloten de meeste dieren zich wel te laten zien aan het publiek. En we hebben gezien hoe twee soorten beren en de wolven gevoerd werden.

Op zaterdag zijn we vanuit Orsa weer naar het Zuiden gegaan, maar onderweg hebben we een stop gemaakt om de kopermijn in Falun te bezoeken. Dit is een heel grote mijn waar onder andere kopen werd gemijnd, maar ook de kleurstof voor de typisch Zweedse rode verf. De mijn is enkele jaren geleden gesloten, maar was voorheen een grote bron van inkomsten voor Zweden. In 1687 is een groot deel van de mijn ingestort waardoor er nu een heel grote krater is, wat een heel mooi uitzicht. Het deel van de mijn dat je kunt bezoeken, is gelukkig wel gewoon stabiel. Daarna zijn we doorgereden naar plaatsje tussen Falun en Västerås om daar te overnachten.
We hadden besloten om naar een camperplaats op privé-terrein te gaan, dus bij mensen in de toen. Na even gezocht te hebben naar het juiste adres belden we heel vrolijk aan. Toen we zeiden dat we graag op hun 'camperplaats' wilden verblijven werden we heel vreemd aangekeken. De vrouw wist van niets. Het bleek dat ze er pas was komen wonen, en dat de camperplaats van de vorige bewoners was. Gelukkig wist ze dit wel, maar ze wist niet dat ze nog steeds in het kampeer-boek stond. Dus wij hadden de eer om haar allereerste gasten te zijn. Gelukkig hadden we gewoon stroom en was het een heel leuke ervaring. Het moet voor haar ook schrikken geweest zijn, opeens een paar buitenlanders voor de deur die vragen of ze in je tuin mogen kamperen.

De volgende ochtend zijn we naar Stockholm gereden. Na gezocht te hebben naar twee camper-plaatsten die er toch echt niet bleken te zijn, zijn we maar naar een camping gereden. De eerste was echter ook geen groot succes want het leek meer op een caravan-kerkhof. Het leek ons geen goed idee om hier te gaan slapen, dus zijn we maar doorgereden naar een camping een stukje buiten Stockholm. Gelukkig zag deze camping er iets betrouwbaarder uit. Al leken er behoorlijk wat oost-Europese werknemers op de camping te wonen. Vanuit de camping was het een korte wandeling naar de metro, die ons in 20 minuten naar het centrum van Stockholm bracht.
Dit hebben we dan ook 's ochtends vroeg op maandag direct gedaan. We hebben in Stockholm de oudstad bekeken en ook het winkelcentrum. Op dinsdag zijn we terug gegaan om het Vasamuseum te bezoeken, waar een oude gezonken boot ligt. Verder hebben we een bezoek gebracht aan de giftshop van het ABBA museum en hebben we geprobeerd naar Tivoli te gaan, dat een permanente kermis is. Helaas was dit gesloten en hebben we ons zelf maar getrakteerd op een ijsje om het goed te maken. Daarna zijn we weer terug gegaan naar het centrum om de rest te ontdekken. Verder hebben we veel gelopen in Stockholm, wat erg mooi is aangezien alle bruggen en rivieren. Ook zijn er heel veel parken waardoor de stad niet zo druk en benauwd lijkt.

Helaas was het op woensdag weer tijd voor mij om naar Umeå terug te keren. Ik heb 's ochtends vroeg te trein gepakt. De reis duurde zo'n 6 uur, maar ik heb me prima vermaakt in de trein, lekker tijd om bij te slapen.
Nu ik weer terug ben heb ik vooral tijd besteed aan het opruimen en terugkijken op wat we allemaal gedaan hebben. En natuurlijk een een beetje leren (maar niet te veel) want ik heb morgen mijn schriftelijk tentamen Zweeds.

Al met al kan ik terug kijken op een erg leuke reis door Zweden. Ik heb veel van het mooie landschap mogen zien, maar nog lang niet alles. Verder heb ik er natuurlijk erg van genoten om papa, mama en Erwin weer te zien. Pas op zulke momenten realiseer je je hoeveel je de mensen thuis allemaal mist. Maar gelukkig heb ik hier ook een leuke tijd, en ben ik er nog lang niet klaar voor om weer naar huis te gaan. Gelukkig zit de tijd hier er ook nog niet op, want we zijn pas halverwege.

Gr's Pauline

  • 25 April 2014 - 20:28

    Corry:

    Zo te lezen hebben jullie een heel erg leuke maar eigenlijk toch een te korte vakantie gehad.

    Je ouders en Erwin zullen ook wel blij geweest zijn dat ze jou weer zagen. Hadden ze het er niet moeilijk mee toen ze weer naar huis gingen en jou weer achterlieten?

    Hoe is je tentamen Zweeds gegaan?

    Groetjes

  • 27 April 2014 - 13:27

    Pauline Roost:

    @ Corry
    De vakantie vond ik inderdaad heel erg leuk, en ik heb er heel erg van genoten. Het leek inderdaad wat kort, maar wanneer is de vakantie nu lang genoeg?
    Ik vond het in ieder geval wel moeilijk om weer afscheid te nemen, maar ik weet dat ik snel genoeg weer naar huis ga. En ik vermaak me hier prima, dus heb nog niet de behoefte om nu naar huis te gaan. Ik kan nog wel volhouden tot de zomer. Hoe zij het ervaren weet ik natuurlijk niet, ik denk dat ze dat beter zelf kunnen vertellen.
    Ik hoop dat mijn tentamen goed is gegaan, maar dat zullen we pas weten wanneer de uitslag bekend is. Als het goed is is dit aanstaande vrijdag als, dus het antwoord komt snel genoeg. Maar er is natuurlijk ook nog het mondelinge tentamen, dat vlak voor mijn tripje naar Lofoten is.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Stockholm

Stage in Umeå (Zweden)

Ik ga naar Umeå voor mijn eerste Masterstage.

Recente Reisverslagen:

25 Juli 2016

Reunië 2.0

05 Juli 2015

Reünie

31 Juli 2014

Weer thuis!

22 Juli 2014

De laatste uurtjes

22 Juli 2014

Zomer2.0
Pauline

Actief sinds 09 Sept. 2013
Verslag gelezen: 817
Totaal aantal bezoekers 159632

Voorgaande reizen:

01 Maart 2017 - 29 Februari 2020

PhD in Parijs

11 November 2016 - 14 November 2016

Citytrip Parijs

27 Juli 2016 - 06 Augustus 2016

Vakantie Wenen en Slovenië

02 Februari 2016 - 04 Februari 2016

Innsbruck

13 Oktober 2015 - 18 Oktober 2015

London

25 Juli 2015 - 07 Augustus 2015

Vakantie Slovenië

17 Januari 2014 - 23 Juli 2014

Stage in Umeå (Zweden)

Landen bezocht: