Lofoten!!! - Reisverslag uit Svolvær, Noorwegen van Pauline Roost - WaarBenJij.nu Lofoten!!! - Reisverslag uit Svolvær, Noorwegen van Pauline Roost - WaarBenJij.nu

Lofoten!!!

Door: Pauline

Blijf op de hoogte en volg Pauline

14 Mei 2014 | Noorwegen, Svolvær

Hej hej,

Ik heb een prachtige reis naar Noorwegen gehad afgelopen weekend, maar eerst nog even de dagen daarvoor bespreken.

Op zondag zijn we inderdaad met een deel van de buddygroep naar het veganistische restaurant gegaan. Ik vond het weer erg lekker, maar door de lange wachttijd vonden de meesten het niet zo geslaagd. Op maandag had ik een rustig dagje zodat ik kon pakken voor mijn tripje naar Lofoten. Dit vond plaats van donderdag tot maandag, een lekker lang weekend dus.

Maar eerst moest ik dinsdag nog mijn mondelinge tentamen Zweeds doen. Gelukkig heb ik dit ook gehaald! Dit betekend dat ik nu officieel niveau A1 heb in Zweeds. Op woensdag heb ik Kubb (Zweeds spelletje) gespeeld. Vanwege stage was ik wat later en heb ik maar 1 potje kunnen spelen, maar het is wel leuk om te doen. Al is het behoorlijk koud want het is totaal niet actief. In principe probeer je houten blokjes om te gooien met een houten stokje. Daarna heb ik weer gezellig gekookt en gegeten met de mensen van het volksdansen. Dit is ondertussen ook een wekelijkse activiteit geworden.

En toen was het eindelijk donderdag, de dag van mijn tripje! Ik ben 's morgens eerst nog heel fanatiek naar stage geweest, en daarna moesten we om 5 uur bij het station staan. Hier ontmoetten we onze reisleidster voor de komende dagen en werden we opgepikt door een bus. We zijn eest naar Luleå gereden, waar nog enkele mensen van de plaatselijke universiteit opgepikt moesten worden. Daarna zijn we via Kiruna doorgereden naar Lofoten, met als eindbestemming Svolvær. De reis duurde zo'n 14 uur, we kwamen om 7 uur 's ochtends aan in Svolvær. Gelukkig hebben we niet de hele tijd in de bus hoeven zitten, want in Luleå , Kiruna en op enkele parkeerplaatsen hebben we gepauzeerd. Tijdens de reis hebben we een film gekeken en een muziekquiz gespeeld, georganiseerd door twee begeleiders uit Luleå. Helaas ging slapen in de bus niet zo goed, want het is heel erg licht, en de weg is niet heel erg recht. Gelukkig is het uitzicht wel prachtig, dus hoefde ik me niet te vervelen.

Toen we vrijdagochtend aankwamen in Svolvær stond als eerste een boottrip naar een fjord op het programma. Omdat we wel erg vroeg waren, konden we ons omkleden en gebruik maken van het hotel in de buurt. Daarna hebben we lekker ontbijt, geleverd door de organisatie. Daarna was het tijd om de boot op te gaan, dus lekker warm aan kleden. Vanuit de boot hadden we een heel mooi uitzicht over het gebied, en de fjorden. We zijn het Trollfjord in geweest, dat alleen per boot bereikbaar is. De boot werd hier naar een waterval gebracht en heel dicht bij een vogel nest. Verder was er even tijd om te vissen, want die hadden we later nog nodig. Ook kregen we een heerlijk kopje vissoep aangeboden, gemaakt van vers gevangen vis (van gisteren). Op de weg terug naar de haven werden de zeemeeuwen naar de boot gelokt met behulp van de gevangen vis. Best wel eng als er zoveel meeuwen om de boot heen zwermen. Maar het was voor een goed doel, want dit trekt de aandacht van zeearenden, die het uiteindelijk doel waren. De crew wist enkele keren een arend naar de boot te lokken. Het zijn echt heel mooie dieren om te zien. Na het boottripje werden we per bus naar onze overnachtingsplaats gebracht, een klein groepje cabins bij een meer. Nadat we ingetrokken waren in ons hutje, werd besloten met 'ons' hutje onze eerste hike te maken. Ik kan het niet echt wandelen noemen, want het was behoorlijk stijl, en soms moest je echt op handen en voeten omhoog of klauteren. Maar het was het allemaal waard, want het uitzicht was adembenemend. Helaas heb ik het niet tot boven gehaald, want dat was toch net wat te ver, maar ook vanaf onze positie (zo'n 3/4) was het uitzicht over Svolvær heel mooi. We hebben een mooie kei in de sneewvlakte uitgezocht en zijn lekker gaan zonnen. Daarna zijn we met de groep weer afgedaald. Door de sneeuw bleek nog best wel lastig, en het makkelijkste was om gewoon te gaan zitten en dan voorzichtig te glijden. Eenmaal beneden was het tijd om te barbecueën met alle reizigers.

Op zaterdag moesten we om 10 uur klaar staan om een lange tour met de bus te maken over de verschillende eilanden en de mooiste plekjes te bezoeken. We zijn eerste naar twee stranden geweest, één met stenen en een met wit koraal zand. Het zag eruit als een tropisch eiland, maar helaas was de temperatuur van het water toch wat minder tropisch. Het was wel heel mooi om te zien (alweer). En ook het contrast tussen wit zand strand en bergen is heel mooi, vooral ook omdat het zo dicht bij elkaar ligt. Daarna ging de reis verder naar twee ouderwetse vissers dorpjes. Maar ook onderweg hoefden we ons niet te vervelen want ook dit uitzicht was heel mooi, en de gids had genoeg te vertellen. De vissershutjes voldoen precies aan het typische beeld van Scandinavië, rode hutjes op palen boven het water, met een lijntje vissen die te drogen hangen in de 'tuin'. Want hier staan deze dorpen om bekend, het drogen van de vissen. De worden onthoofd en 3 maanden te drogen gehangen. Daarna worden we als snack gegeten. Het klinkt raar, maar het was stiekem toch best wel lekker. Met de stank viel het gelukkig heel erg mee, want de vissen hingen er al een tijdje. Eenmaal weer terug in ons hutje hebben we samen pasta gegeten en moesten we ons klaarmaken voor Magic Ice, een ijsbar/ijssculpturen ding. Ik vond het persoonlijk tegenvallen, want het was niet zo groot en sommige sculpturen waren kapot. Maar de meeste waren wel mooi en de capes waren heel erg leuk. Ook het drankje dat we kregen smaakte goed, en natuurlijk is sfeer binnen heel apart.

Op zondag was het helaas alweer tijd om ons klaar te maken voor vertrek. De koffers moesten 's ochtends al in de bus worden geladen, maar gelukkig konden we nog de hele dag in Svolvær besteden. De tourleider wilde met een grote groep een hoge berg gaan trotseren, maar dit kon mijn lichaam toch echt niet meer aan. Daarom hebben we met 8 meiden besloten dat we toch voor een wat lagere (en makkelijkere) berg gingen. Het eerste stuk was heel eenvoudig, want daar liep gewoon een weg. Het uitzicht was weer heel erg mooi, en we hebben lekker op de rosten geluncht. Daarna zijn we met een kleine groep begonnen aan de tocht naar de top. Gelukkig hebben we ook deze allemaal veilig bereikt. Eenmaal boven aangekomen bleek hier een gastenboek te zijn, dat getekend kon worden. Dit hebben we natuurlijk meteen gedaan, bewijs voor later dat we het echt gehaald hebben. Boven hebben we natuurlijk weer pauze genomen en genoten van het uitzicht. Daarna kwam de toch naar beneden, die toch wel lastig bleek. Als je boven staat vraag je je toch af hoe je tegen zo'n steile helling op hebt kunnen klimmen. Gelukkig hebben zijn we er allemaal zonder kleerscheuren vanaf gebracht en zijn we veilig beneden aangekomen. Omdat de bus pas laat vertrok, besloten de meeste mensen te wachten in het hotel van de eerste dag totdat de bus vertrok. En na weer een (bijna) slapeloze nacht was het helaas al weer maandag en was de trip voorbij.

Al met al heb ik vooral heel veel mooie natuur en uitzichten gezien in Lofoten. Het landschap is echt adembenemend en zeer divers. Maar ook het gezelschap was erg leuk en het weer was heel goed (beter dan in Umeå). Toch tegen de verwachting in, want Lofoten ligt boven de poolcirkel (zelfs nog boven Kiruna en Abisko). Het reisje leek heel erg kort, maar we hebben toch heel veel gezien en gedaan. Maar ik was wel blij dat ik weer terug was, want het was behoorlijk vermoeiden. En ik heb ook behoorlijke spierpijn gehad van de avonturen op de bergen.

Op maandag ben ik heel fanatiek weer naar stage gegaan, zodat ik deze dagen niet in hoef te halen in het weekend. 's Avonds was het weer tijd voor het wekelijkse diner. Dinsdag hebben we weer met een kleine groep gegeten, zodat we gezellig bij konden praten. Vandaag stond de pizzeria op het programma, maar die heb ik toch maar even over geslagen, een dagje rust is ook wel fijn. Morgen gaan we namelijk weer eten met de mensen van volksdansen en ook het weekend zit vol activiteiten. Zo gaan we vrijdag met de buddygroep Brännboll spelen (Zweedse variant van slagbal). En daarna is een barbecue bij het meer. Op zaterdag staat er een verjaardagsfeestje op het programma en op zondag weer een BBQ bij het meer. Dus een lekker druk weekend dat vooral uit gaat van goed weer. Maar ik heb goede hoop, want het voelt minden koud buiten en de bomen beginnen uit te lopen. Zou de lente dan toch eindelijk voor de deur staan?

Gr's Pauline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Svolvær

Stage in Umeå (Zweden)

Ik ga naar Umeå voor mijn eerste Masterstage.

Recente Reisverslagen:

25 Juli 2016

Reunië 2.0

05 Juli 2015

Reünie

31 Juli 2014

Weer thuis!

22 Juli 2014

De laatste uurtjes

22 Juli 2014

Zomer2.0
Pauline

Actief sinds 09 Sept. 2013
Verslag gelezen: 575
Totaal aantal bezoekers 159645

Voorgaande reizen:

01 Maart 2017 - 29 Februari 2020

PhD in Parijs

11 November 2016 - 14 November 2016

Citytrip Parijs

27 Juli 2016 - 06 Augustus 2016

Vakantie Wenen en Slovenië

02 Februari 2016 - 04 Februari 2016

Innsbruck

13 Oktober 2015 - 18 Oktober 2015

London

25 Juli 2015 - 07 Augustus 2015

Vakantie Slovenië

17 Januari 2014 - 23 Juli 2014

Stage in Umeå (Zweden)

Landen bezocht: