Midsommar - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Pauline Roost - WaarBenJij.nu Midsommar - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Pauline Roost - WaarBenJij.nu

Midsommar

Door: Pauline

Blijf op de hoogte en volg Pauline

25 Juni 2014 | Zweden, Umeå

Hej hej,

Na mijn vorige verslag heb ik nog tweemaal afscheid moeten nemen, maar gelukkig is het ergste nu voorbij. Vorige maandag was er dan ook nog een afscheidsdiner, dat was erg gezellig. Op woensdag was het tweede en laatste afscheidsdiner, waarbij we voetbal hebben gekeken, want helaas hoort dat er ook bij. Op donderdag kwam er nog een vriend op bezoek, want alleen in je lege kamer zitten is ook niet leuk. Verder zijn we op donderdag ook met de collega's samen gaan lunchen. Dat was erg gezellig.

Vrijdag was het dan eindelijk zover, midzomer vieren in Zweden. Het voldeed niet helemaal aan mijn verwachtingen, maar het was toch een leuke dag. Vooral het 'zomer' gedeelte kwam niet echt naar voren. Het was namelijk behoorlijk koud, tussen de 10 en 15 graden. En verder heeft het behoorlijk vaak geregend, en er was een kleine hagelbui.
Ik ben rond de middag met een aantal andere internationals naar het museum gegaan waar een event plaats zou vinden. Ook was het openlucht gedeelte van het museum pas weer geopend, dus een goede gelegenheid om een kijkje te nemen. Je kunt naar binnen in oude huisjes, en er is een kinderboerderij. Met midzomer wordt hier traditioneel een meipaal versierd met bloemen (zie foto). Nadat deze rechtop is gezet met begeleiding van traditionele muziek, wordt er om heen gedanst. Hier hebben wij uiteraard ook aan deelgenomen, geen idee wat ze zongen maar het was erg grappig. Verder kon je ook een bloemen krans maken, en genieten van alle lekkernijen.

Op zaterdag en zondag heb ik me vermaakt met een goed boek, en maandag heb ik plichtsgetrouw naar voetbal gekeken, want ik moet natuurlijk wel op de hoogte blijven. Gelukkig heb ik er lekker doorheen kunnen kletsen met mama via Skype.

Gisteren (dinsdag) ben ik naar een volksdans avond geweest. Dit was weer bij het museum, dit maal in een groot prieel met een dansvloer erin. Erg leuk om zo tussen de natuur te kunnen dansen, met de schapen van de kinderboerderij ernaast. Het was erg leuk om alle lessen in volksdansen toe te kunnen passen, en gelukkig kon ik alles goed volgen. Ik ben zeker van plan om volgende week weer te gaan.

Verder begint het nu door te dringen dat mijn tijd er hier ook bijna op zit. Soms lijkt het zo dicht bij, maar op sommige momenten lijkt het ook nog eeuwen te duren voordat ik weer naar huis kan. Want met al deze avonden alleen thuis, zijn boek en tv mijn beste vrienden. Gelukkig vind ik dat af en toe ook wel fijn.

Gr's Pauline