Verjaardag vol lekker eten - Reisverslag uit Bled, Slovenië van Pauline Roost - WaarBenJij.nu Verjaardag vol lekker eten - Reisverslag uit Bled, Slovenië van Pauline Roost - WaarBenJij.nu

Verjaardag vol lekker eten

Door: Pauline

Blijf op de hoogte en volg Pauline

29 Juli 2015 | Slovenië, Bled

...

Toen was het eindelijke zover, mijn verjaardag. Na een lekker ontbijtje 's ochtends begon mijn verjaardag echt, op het programma stond vooral bezoek aan de mooie natuur van Slovenië. Het eerste onderdeel was Bled, een eilandje in het midden van een meer. Normaal gesproken zou dit prachtige beelden op moeten leveren, en zelfs de mogelijkheid moeten bieden om te zwemmen. Het was echter zulk slecht weer, met mist en harde regen, dat het eilandje zelfs nauwelijks zichtbaar was. We hebben een poging gedaan vanaf het kasteel op de heuvel die het meer overzag en vanaf de oever, maar het mocht niet baten. Erg jammer dat ik Bled niet goed heb kunnen zien, dus volgend jaar toch maar terug om dit te mogen aanschouwen.

Na dit in het water gevallen avontuur, bleek het weer toch niet helemaal mee te werken. Dus er werd besloten het schema voor de dag om te gooien. Wat we precies gingen doen bleef een verrassing, ik kreeg alleen te horen dat we veel gingen eten. De eerste stop op het nieuwe programma was in Trojane. Dit stadje zelf is niet zo interessant, maar zijn locatie langs de snelweg tussen de twee grootste steden van Slovenië des te meer. Omdat het langs deze, van oudsher belangrijke, handelsroute ligt, is de Trojaanse Krof zeer bekend. Dit is een soort Berliner bol, maar dan héél groot. We hebben lekker van deze versnapering genoten terwijl we een prachtig uitzicht hadden over het omliggende berglandschap. En natuurlijk heb ik er ook een paar gekocht om 's avonds uit te delen.

Vervolgens zijn we doorgereden op onze tocht naar het oosten om te stoppen bij een goed Sloveens restaurant voor een traditionele lunch. Deze bestond voor mij uit een soort van gersten/goulash soep met een complete worst erin. Super lekker, maar geen idee hoe het heette, of wat het nu precies was. Wel nog even een grappig momentje gehad omdat niemand Engels leek te speken, waar ik tot dan toe geen last van had door mijn persoonlijke tolk. De ober was namelijk heel erg benieuwd wat ik van het gerecht vond, dus hij stond te kijken hoe ik zou gaan eten. Hij stond mij dus een beetje aan te kijken, terwijl ik me aan het afvragen was waarom ik alleen een vork had gekregen. Nadat ik discreet had geïnformeerd hoe ik dit kon eten zonder lepel, bleek dat de ober die per ongelijk vergeten. Hij vroeg zich dus af waarom ik niet at, terwijl ik me af vroeg hoe ik dit moest gaan eten. Gelukkig ging het prima met een lepel, en bleek het ook nog eens super lekker te zijn.

Daarna hebben we onze tocht vervolgd en zijn we naar Jama Pekel (Hell Cave) gegaan. Dit is een kalksteengrot die gedeeltelijk onderwater staat. De naam komt van de ingang, waar je met wat fantasie een duivel in kunt zien. Wat bijdraag aan de duivelse illusie is de stoom die 's winters uit de duivel lijk te komen, veroorzaakt door de warmere temperatuur in de grot. Hier hebben we een Engelstalige rondleiding gehad, waarbij we de mooie grot hebben kunnen bewonderen maar ook hebben geleerd over de bijzondere omstandigheden voor al het leven in de grot. We hebben natuurlijk ook de 4 meter hoge waterval bewonderd, de hoogste indoor waterval van Slovenië. Nadat de rondleiding afgelopen was, kregen we nog een privé tour, waarbij we nog een extra stukje grot te zien kregen. Heeft toch wel zo zijn voordelen om vriendjes te worden met de gids.

Na een lekker kopje thee van het huis, omdat ik jarig was, zijn we door gereden naar het Romeinse necropolis. Helaas stelde dit erg weinig voor, er waren enkele stukken van grafstenen. Misschien was het indrukwekkender of boeiender geweest met een gids, maar daarvoor waren we helaas te laat. Maar ik kan nu in ieder geval zeggen dat ik het gezien heb.

Vervolgens zijn we teruggegaan naar de camping, waar onze plaatsen met vlaggetjes versierd waren. Een erg leuk welkom dus. We hebben mijn verjaardag nogmaals gevierd met gebak en natuurlijk cadeautjes. 's Avonds zijn we met zijn allen, inclusief M, gaan uit eten in een restaurantje in de buurt. Hier heb ik de volgende Sloveense specialiteit geprobeerd; een soort dumplings met vlees, geserveerd in bouillonsoep. Maar het toetje was toch het meest speciaal, M had geregeld dat ik er een sterretje in kreeg. Super leuk natuurlijk om zo verrast te worden op mijn verjaardag. Het was een hele drukke, lekkere dag. En ondanks het slechte weer heb ik me prima vermaakt.

...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Slovenië, Bled

Vakantie Slovenië

Vakantie met de familie.

Recente Reisverslagen:

06 Augustus 2015

Einde van de vakantie

29 Juli 2015

Verjaardag vol lekker eten

28 Juli 2015

In Ljubljana

27 Juli 2015

De eerste dagen

25 Juli 2015

De treinreis
Pauline

Actief sinds 09 Sept. 2013
Verslag gelezen: 394
Totaal aantal bezoekers 159631

Voorgaande reizen:

01 Maart 2017 - 29 Februari 2020

PhD in Parijs

11 November 2016 - 14 November 2016

Citytrip Parijs

27 Juli 2016 - 06 Augustus 2016

Vakantie Wenen en Slovenië

02 Februari 2016 - 04 Februari 2016

Innsbruck

13 Oktober 2015 - 18 Oktober 2015

London

25 Juli 2015 - 07 Augustus 2015

Vakantie Slovenië

17 Januari 2014 - 23 Juli 2014

Stage in Umeå (Zweden)

Landen bezocht: