Wat doen Parijzenaars in hun vrije weekend? - Reisverslag uit Montparnasse, Frankrijk van Pauline Roost - WaarBenJij.nu Wat doen Parijzenaars in hun vrije weekend? - Reisverslag uit Montparnasse, Frankrijk van Pauline Roost - WaarBenJij.nu

Wat doen Parijzenaars in hun vrije weekend?

Door: Pauline

Blijf op de hoogte en volg Pauline

26 Maart 2017 | Frankrijk, Montparnasse

Lieve lezers,

Mijn vorige verhaal sloot ik af met twee beloften. Ten eerste om foto's van mijn avonturen op Facebook te plaatsten, deze belofte ben ik ondertussen nagekomen, en jullie kunnen vanaf nu genieten van het leven van Raffi, de giraf-knuffel. Daarnaast hadden jullie nog van mij te goed wat ik afgelopen zondag heb gedaan, de keuze is uiteindelijk gevallen op helemaal niets. Sorry als ik jullie hiermee teleur stel, maar niet getreurd er zijn genoeg andere dingen om over te vertellen.

Allereerst ben ik deze week gaan kijken bij de dansgroep van het instituut. Ik heb dinsdag een beginners-les rock 'n roll en salsa gevolgd, en op donderdag west coast swing. Dit zijn allemaal dansen die ik nog nooit gedaan had. De lessen zijn geheel in het Frans, maar waar nodig kan iemand het in het Engels uitleggen. Ik vond de lessen ontzettend leuk, en heb dan ook besloten deze lessen te blijven volgen en me aan te sluiten bij de Dans sectie. Vanaf nu zal ik dus proberen twee keer per week lessen te volgen, deze vinden plaats tijdens de lunchpauze, dus zullen soms moeten wijken voor experimenten maar dat is geen probleem. Ik ben blij dat ik weer kan gaan dansen en dat ik nog meer dansen kan leren. Het niveau van de lessen is niet heel hoog, maar met mijn gebrekkige Frans en het feit dat ik deze dansen niet ken is dat geen enkel probleem.

Verder gaat het prima op het werk, ik begin steeds meer gewend te raken en te leren bij wij ik terecht kan met mijn vragen. Ik ben druk bezig geweest met het plannen van mijn eerste buitenlandse tripje. Begin mei staat er een bijeenkomst gepland van alle mensen die betrokken zijn bij BrainMatTrain (het Europese project), deze zal plaatsvinden in Denemarken, aan de kust. Hiervoor moest er een officiële missie gemaakt worden en natuurlijk tickets geboekt worden. Verder hebben we besloten (mijn mede BrainMatTrain-PhD en ik) om een extra weekendje in Kopenhagen te blijven, omdat we er dan toch zijn. Ik heb heel veel zin in dit buitenlandse avontuur, maar er moet ook daar gewoon gewerkt worden. Ter voorbereiding ben ik daarom al hard aan het werken aan de presentatie die ik daar zal moeten geven.

Naast het tripje plannen en de presentatie ben ik ook bezig geweest met informatie zoeken zodat ik ook de details van mijn project kan gaan invullen. Vooral zoeken dus naar de mogelijkheden die er zijn en welke dat het meest interessant zijn voor mijn project. Daarnaast heb ik ook al verschillende introducties gehad bij de platforms. Dat is het systeem waar ze hiermee werken, iedere techniek die gebruikt kan worden heeft een verantwoordelijke die een introductie moet geven voordat er begonnen mag worden het aanleren van de techniek. Dus voor de microscoop bijvoorbeeld geldt dat er eerst een algemene uitleg gegeven wordt, en dat daarna pas iemand van het platform mag gaan uitleggen wat precies te doen. Nadat je dit zelfstandig en goed kunt krijg je dan toegang tot de ruimte. Tot die tijd zal er dus altijd iemand bij moeten zijn. Mijn eerste echte trainingen staan voor maandag op het programma, dus ik ben heel benieuwd. En ik kijk er ook heel erg naar uit om eindelijk weer het lab in te gaan.

Afgelopen vrijdag heb ik ook een meeting gehad met het PR-team omdat we vanuit het BrainMatTrain-project ook betrokken moeten zijn bij de samenleving. Dit houdt in dat we moeten praten over wetenschap, parkinson of ons onderzoek met/voor 'de gewone mens'. Dit is enigszins lastig te realiseren in Frankrijk aangezien we de taal niet spreken. Om dit probleem te bespreken zijn we dus naar de PR-afdeling gegaan, die onder andere de open dag organiseren. Ik twijfel of ze begrepen hebben wat wij nodig hebben en moeten doen voor het project, maar het gesprek was niet geheel nutteloos. Ze bleken namelijk allerlei informatie te hebben voor (buitenlandse) PhD-studenten, er is zelfs een international office. Verder leek niemand hier vanaf te weten, maar nu hebben we wel een adres om ons naar te wenden als we vragen hebben of tegen meer problemen aanlopen. Behalve het PR-team zijn we ook geïntroduceerd bij de voorzitter van de PhD associatie, waarvan we het bestaan ook niet wisten. Hij wist ons te vertellen dat er veel meer buitenlandse werknemers zijn, en dat we altijd bij hen terecht kunnen met vragen. Daarnaast organiseren zij ook sociale activiteiten, dus een kans om meer mensen te leren kennen. Ook waren ze bezig met het opzetten van ontbijt voor de studenten, waarbij ik direct aangeboden heb te helpen organiseren.

Vrijdag kwam ik er ook achter dat we een heel interessant uitzicht hebben vanuit ons gebouw. Het was me zelf nog niet opgevallen, maar vanaf de gang op de tweede verdieping kun je gewoon de Eiffeltoren zien staan. Omdat Fontenay-Aux-Roses op een plateau ligt kun je behoorlijk ver over de stad uitkijken. Vrijdag ben ik ook voor het eerst mee geweest met collega's om wat te gaan drinken. De studenten (PhD en Master) gaan soms na het werk samen wat drinken in de stad. Ik was erg blij dat ik ook uitgenodigd werd, en ben dan ook met veel plezier meegegaan. Ze gingen naar Montparnasse, wat natuurlijk ideaal was voor mij. Iemand had vooruit gebeld en er was netjes een tafel voor ons gereserveerd. Verbazingwekkend genoeg bestelde iedereen bier in dit wijn land en werd ik dus alsnog vreemd aangekeken dat ik geen bier drink (ik dacht dat ik hier eindelijk vanaf zou zijn :p). Er waren ook enkele oud-collega's en vrienden bij, maar het was heel gezellig. Toch ben ik als een van de eersten naar huis gegaan want alcohol in plaats van avondeten vond ik toch niet zo'n heel goed idee. Ik ben toch nog niet zo heel erg gewend aan het late eten.

Op zaterdag hoefde ik dit keer niet naar de markt omdat iemand mij gewezen had op een grote supermarkt in de buurt die een stuk goedkoper is en ook nog eens een groot assortiment heeft. Hierdoor had ik opeens tijd over op zaterdag, en die heb ik opEgevuld met een andere tip die ik kreeg. Er blijkt namelijk een Engelse boekwinkel te liggen bij het Louvre. Hier ben ik naar toe gegaan om lekker rond te kijken en een heerlijk kopje thee te drinken. Het was toch wel een verademing om alles te kunnen lezen en iedereen te kunnen verstaan. De meeste klanten waren Engels en het personeel sprak allemaal uitstekend Engels. Na mijn lange speurtocht tussen de boeken ben ik in het café gaan zitten. Hier kreeg ik een hele pot thee voorgezet en heb ik dus ook een dik uur doorgebracht, uiteraard met een boek in mijn handen. Daarna ben ik door de tuinen bij het Louvre (Jardin des Tuileries) gaan lopen, want het was heerlijk weer. Lekker zonder jas door het zonnetjes lopen :) Waarna ik ergens in het gras ben gaan zitten om weer verder te lezen (ik kon het niet laten). Aan het einde van de middag ben ik naar de Champs-Élysées gegaan in een poging om mijn kostuum voor Elfia compleet te maken (dit is een kostuumevent eind April waar ik naar toe ga). Helaas heb ik niets kunnen vinden, maar wel weer even de drukte van Parijs mogen ervaren. (Ik zoek trouwens een korte grijze plissé rok, tips zijn welkom).

Vandaag ben ik mijn dag begonnen met lekker uitslapen. In de middag had ik afgesproken met enkele collega's om naar een tentoonstelling in het Centre Pompidou te gaan, dit is een museum voor moderne kunst. Hier zijn we naar de tentoonstelling van Cy Twombly geweest, die abstract-expressionistische kunst maakt (dank u Google). Dit was de eerste, en de laatste, keer dat ik naar zo'n soort tentoonstelling ben geweest. Nu kan ik met zekerheid zeggen dat het niets voor mij is en dat ik het echt niet begrijp. Het laatste deel van de tentoonstelling vond ik beter, omdat het iets duidelijker was wat het voorstelde en meer kleur had. Gelukkig heeft Parijs genoeg andere musea om te ontdekken, er is vast wel iets tussen dat ik wel mooi/leuk vind. Vanuit de bovenste etage van het Centre pompidou heb je trouwens wel een mooi uitzicht over de stad, dit was het tripje zeker meer dan waard.

Na het museum zijn we naar een park gelopen in het Latijns kwartier om daar heerlijk van de zon te genieten. Het was namelijk (alweer) warm genoeg om zonder jas rond te lopen. Onze weg voerde ons door een groot deel van de buurt, dus we hebben ook nog de smalle en drukke straatjes mogen bewonderen. Eenmaal in het park werd besloten dat er een ijsje bij hoorde, dat geserveerd werd in de vorm van een bloem. Heerlijk begin van de avond zo! Ik vond het erg leuk om zo met collega's de stad te ontdekken en ons een beetje als toeristen te gedragen, maar ook alle 'geheime' plekjes van de stad te ontdekken. Ik hoop dat we dit in de toekomst vaker kunnen doen.

Wat brengt de toekomst nog meer? Vanaf woensdag ben ik weer in Nederland, eerst in Limburg en daarna het weekend in Nijmegen. Mijn planning voor deze dagen begint al aardig vol te raken, maar ik kijk er naar uit iedereen weer te zien. Maar voor het zover is moet ik eerst nog mijn koffer inpakken en nog twee daagjes werken. Maar het koffer moet natuurlijk niet te vol want ik wil ook weer van alles meenemen naar Frankrijk. Ik kreeg al de vraag of ik niet nog wat meer stroopwafels mee wilde nemen, ook hier heb ik alweer mensen fan gemaakt. Verder kunnen dropjes natuurlijk ook niet ontbreken. Nog maar 3 nachtjes slapen en dan mag ik weer naar Nederland. Ik heb er zin in, al begint het hier ook al als thuis te voelen.

Groetjes,
Pauline

  • 27 Maart 2017 - 19:44

    Corry :

    Hoi Pauline. ik geniet iedere keer weer van jou interessante verslagen en ik hoop dat er nog vele volgen
    Vanmorgen was ik je verslag aan het lezen waardoor ik de tijd vergat om te gaan werken.
    Ineens was het 6.50 uur terwijl ik om 07.00 uur moet beginnen OEPS tre laat dus.
    Snel gebeld dat ik iets later kwam zodat ze wisten waar ik was.
    Moet kunnen.

    Ik ben blij dat langzaam alles begint te lopen zoals het hoort bij jou in Parijs.
    Zoals gezegd eeerder al hoop ik nog op vele verslagen en foto's en dat jij je weg volledig zal vinden daar in Parijs.

    Succes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pauline

Actief sinds 09 Sept. 2013
Verslag gelezen: 507
Totaal aantal bezoekers 159618

Voorgaande reizen:

01 Maart 2017 - 29 Februari 2020

PhD in Parijs

11 November 2016 - 14 November 2016

Citytrip Parijs

27 Juli 2016 - 06 Augustus 2016

Vakantie Wenen en Slovenië

02 Februari 2016 - 04 Februari 2016

Innsbruck

13 Oktober 2015 - 18 Oktober 2015

London

25 Juli 2015 - 07 Augustus 2015

Vakantie Slovenië

17 Januari 2014 - 23 Juli 2014

Stage in Umeå (Zweden)

Landen bezocht: