Vakantie - Chateau du Bosc, Viaur en meer - Reisverslag uit Naucelle, Frankrijk van Pauline Roost - WaarBenJij.nu Vakantie - Chateau du Bosc, Viaur en meer - Reisverslag uit Naucelle, Frankrijk van Pauline Roost - WaarBenJij.nu

Vakantie - Chateau du Bosc, Viaur en meer

Door: Pauline

Blijf op de hoogte en volg Pauline

13 Augustus 2017 | Frankrijk, Naucelle

Hallo allemaal,

... Op zaterdag zijn we in de ochtend begonnen aan een grote auto route, die ons langs meerde bezienswaardigheden zou leiden. We vertrokken vanuit Naucelle waar we op de camping staan, maar dat dorp hadden we natuurlijk al vaak genoeg gezien, dus de eerste stop werd Chateau du Bosc. Hoewel we het kasteel niet van binnen bezichtigd hebben was het ook van de buitenkant redelijk mooi. Er was een kleine kunsttentoonstelling waarbij mineralen in de werken verwerkt waren en verder was er een klein cafe. We hebben eigenlijk helemaal niet zo lang gestopt, maar het was pas vroeg en we wisten niet wat ons nog meer te wachten stond. Dus hup weer in de auto en op zoek naar het volgende punt.

Dit kasteel bleek gesloten te zijn tot ergens ver naar de middag, en dus zijn we zonder een nader bezoek weer doorgereden. Het volgende dorp waar we naar verwezen werden was Castelpers, ook hier was een klein kasteel. Dat had er in ieder geval moeten zijn, we hebben het niet gezien. Met de Franse omschrijven en soms het gebrek aan nuttige borden hebben we het niet kunnen vinden. We hebben dan ook niet heel hard ons best gedaan, want we zijn niet uit de auto gestapt. Dus op naar de volgende bezienswaardigheid: het viaduct over de Viaur. Hiervoor hebben we eerst een stuk langs deze rivier gereden door het dal, en uiteindelijk kwam het viaduct in zicht. Ik was nogal verbaasd dat we steeds maar door het dal bleven rijden, want mij leek dat we toch omhoog moesten om ermee de rivier over te kunnen steken. Pas later werd het me duidelijk dat we er alleen naar konden kijken van een afstand, het bleek namelijk een spoorbrug te zijn, oeps, fout begrepen. Toen we er onderdoor waren kwamen we al snel bij een parkeerplaats uit van waar er een prachtig uitzicht was over het viaduct en de vallei. Hier hebben we even uitgerust (zitten is hard werken) en een picknich gehouden.

Daarna zijn we Crespin af gaan speuren naar het geboortehuis van de een of ander schrijver die we niet kenden. Ook deze zoektocht bleek onsuccesvol, het huis hebben we niet gezien, al hebben we er niet lang om getreurd. Volgende spectakel op de route: de brug bij Pont-de-Cirou. Dit drop is aan twee kanten tegen de berghelling gebouwd met een middeleeuwse brug die de twee delen verbindt. We zijn overigens meer over dit soort heel oude en heel smalle bruggetjes gereden, maar die werden niet expliciet genoemd op de route, dus ik weet geen namen en locaties. Daarna zijn we doorgereden naar Castelmary, een dorpje op de berghelling met bouwvalling fort. Vooral vanaf een afstandje was dit mooi, van dichtbij viel het toch wat tegen. Meest verrassend was de locatie, het hele dorp leek wel op een uitstekende rots gebouwd te zijn, dus boven een afgrond. Als laatste zijn we nog naar Cabanes gereden, waar we weer eens daadwerkelijk uit de auto zijn gekomen om de kerk te bekijken. Hier was nog geen scheiding van kerk en staat te zien, want het gemeentehuis bleek tegen de kerk aangebouwd te zijn en deelde een tuin. Wel opvallend trouwens dat al deze kleine dorpjes met nog geen 150 mensen toch minstens een kerk en een gemeentehuis hebben.

Om de dag af te sluiten zijn we af gaan koelen in het zwembad en ben ik per ongelijk verbrand in de zon. Oeps! Zondag hebben we het vakantiegevoel voortgezet en zijn we gaan barbecuen. Daarna zijn we nog naar het terras van de camping gegaan omdat we gelokt werden door de muziek. Er bleek een eenmansbandje te zitten; een drummer die ook zong. Na een tijdje werd die ' 'vervangen' door een dj (dezelde man maar dan in een ander rol). Hij begon de avond heel fanatiek met een paar liedjes waarop je prima kon dansen. Voor de mensen die de dansjes niet kenden deed hij ze lekker fanatiek voor. Op een gegeven moment veranderde de muziek en heb ik het toch maar voor gezien gehouden. Op maandag ging de wekker weer redelijk vroeg ...

Gr's Pauline