Galway en Dublin - Reisverslag uit Doolin, Ierland van Pauline Roost - WaarBenJij.nu Galway en Dublin - Reisverslag uit Doolin, Ierland van Pauline Roost - WaarBenJij.nu

Galway en Dublin

Door: Pauline

Blijf op de hoogte en volg Pauline

23 Oktober 2017 | Ierland, Doolin

Lieve lezers,

Ondertussen ben ik alweer veilig terug gekeerd van Ierland en alweer hard aan het werk. Maar wat is er in de tussentijd nog allemaal gebeurd? Ik moet bekennen dat ik niet meer precies weet wat we welke avond gedaan hebben, oeps. Gelukkig kan ik wel zeggen dat dat niet aan de alcohol lag, er waren gewoon zo veel indrukken dat ik ze niet meer uit elkaar kan houden. Wat ik gelukkig wel nog weet is de eerste keer dat we naar het café gingen in Galway.

Dit was een café dichtbij het hotel, gelegen aan het centrale plein/park. Van buiten leek het een kleine bar waar al redelijk wat mensen waren. Eenmaal binnen bleek er nog een ruimte achter te zitten, maar vanuit daar liep het café nog verder, zelfs tot een biergarten buiten. Het was een hele ontdekkingsreis om alles te zien, maar buiten blijft toch mijn favoriet, voor mij leek het op de Wegisweg van Harry Potter. Wil je nu ook een idee krijgen van hoe het eruit ziet? Zoek dan eens de clip op van Galway girl van Ed Sheeran, het eerste deel is in deze pub gefilmd. Daarna gaat het filmpje verder in de winkelstraat van Galway, genaamd Shop Street, erg fantasievol.

De rest van de dagen heb ben ik overdag druk geweest met het volgen van lezingen en netwerken met redelijk bekende mensen in mijn veld. ’s Avonds stond er steeds een diner in een ander restaurant op de planning, luxe en lekker eten, maar nog steeds werken want ook de bazen en sprekers van die dag gingen mee. Maar daarna was het eindelijk de tijd van de studenten, iedere avond hebben we een nieuw café bezocht. Veel cafés hebben live muziek wat zorgt voor een super gezellig atmosfeer, maar het echte Ierse gevoel komt natuurlijk pas bij een traditionele Ierse band, hier hebben onze collega’s ons dan ook mee naar toe genomen. Verder ben ik ook een avondje naar een theehuis geweest om heerlijk verse thee te drinken, dat past toch iets beter bij mij dan iedere avond de kroeg in :P

Nadat het congres afgelopen was op donderdagmiddag begon mijn minivakantie in Ierland. Deze ben ik goed begonnen door eerst te gaan ontspannen in de spa van het hotel. Hier stond een bubblebad, maar ook een hottub, op zich niet speciaal, maar deze stond op het dak/balkon met uitzicht over de haven. Helaas werd mijn verwen momentje ingekort door de regen, maar het was nog steeds fijn. In de avond zijn we met een groot deel van de studenten bij elkaar gekomen om de week feestelijk af te sluiten. Niet met uit eten natuurlijk, want dat deden we al de hele week, deze keer werd het gewoon pizza.

Op vrijdag ging voor mij al vroeg de wekker. Terwijl de andere studenten nog lekker lagen bij te komen van hun kater of alweer fanatiek aan het werk waren ben ik in de bus gestapt. Niet richting Dublin, maar naar het zuiden, richting de kliffen van Moher. Nu ik redelijk in de buurt was leek het me zonde om ze niet te gaan bezoeken, en ik kan niet zeggen dat ik er spijt van heb gehad. Ik heb niet alleen de kliffen gezien, maar ook nog enkele ander stops gemaakt. Allereerst een klein kasteeltje dat prachtig op een schiereilandje staat, daarna het bijzondere Burren-landschap dat ook wel met een maanlandschap vergeleken wordt. Het bevat veel steen en lage struiken en mos, het ziet er inderdaad alien-achtig uit, maar ook weids en open. Daarna waren de baby-kliffen aan de beurt, een kleine versie van enkele meters hoog. Volgende stop was een Ierse pub om even snel wat te eten. Snel was hier geen overdrijving, het koste zo’n 2 minuten om het eten te bezorgen aan je tafel nadat je aan de bar besteld had. Er waren daadwerkelijk mensen die later aankwamen bij hun tafel dan hun eten. Ideaal dus voor een hele groep toeristen, maar gelukkig was het eten er niet minder lekker door. Daarna was het weer terug de bus voor een kort ritje naar de hoofdattractie: de kliffen van Moher. Dit zijn hele hoge donkere kliffen met een vrij ruwe zee eronder. Google het maar even :P Ondanks dat het uitzicht zeer mooi was, viel het weer wel behoorlijk tegen. Het was regenachtig, koud en vooral winderig. Gelukkig hadden we tijd genoeg om na wat opwarmen in het bezoekerscentrum nog een klein rondje te maken. De warme droge bus was daarna toch best wel fijn, en het leek ook best aanlokkelijk om daar maar gewoon te blijven bij de volgende stops van de bus. Aangezien ik dat niet over mijn hart kon verkrijgen ben ik toch maar naar de high-crosses gaan kijken. Die lieten me helaas wensen dat ik gewoon was blijven zitten, want je kon ze helemaal niet zien, alleen als je een foto om de hoek maakte. Gelukkig was de laatste stop dan wel weer oké, maar viel die in het niet bij de kliffen, het was een oude begraafplaats. Het lijkt nog een het meest op een hunebed gemaakt van platte stenen.

Na een lange en natte dag heb ik mijn koffertje gepakt en ben ik naar een meisje van het consortium gegaan om daar nog een nachtje te slapen, de rest was eerder die dag naar Dublin gereisd. Het was heerlijk en vooral gezellig om in pyjama onder een warm dekentje en met thee in de hand naar Harry Potter te kijken. Op zaterdag ben ik mijn collega’s achterna gegaan en heb ik ook de bus naar Dublin gepakt. Maar niet voordat ik uitgebreid geluncht had met mijn hostess van de nacht, ik ben haar nog steeds dankbaar. In Dublin was het hostel was gelukkig snel gevonden waarna ik me bij de rest kon voegen. Eerste halte; café voor wat koffie (of thee) en gebak. Daarna zijn we naar Trinity College gegaan, waar één van de studenten in onze groep een alumnus van bleek te zijn, zij kon ons dus prima rondleiden over haar oude campus. Maar waar we voor kwamen was natuurlijk de bibliotheek met de Long Room en de in mindere mate de Book of Kells (nogmaals, google is je vriend). Als echte fan van lezen vond ik de Long Room natuurlijk schitterend, en ik vond het dan ook zeker de moeite waard. Daarna zijn we nog wat door de hoofdstraten gaan lopen totdat de meeste te moe waren en liever gingen slapen. Na een wisseling van de wacht heb ik nog een wandeling langs de rivier gemaakt en heb ik het huis van Oscar Wilde gezien. Na een heerlijke maaltijd van noodles was iedereen doodop en zijn we vroeg het bed in gedoken. Op zondag heb ik nog wat souvenirwinkeltjes bezocht en daarna al redelijk op tijd de bus naar het vliegveld gepakt. Na een lange reis zat deze trip er helaas alweer op. Ik heb een hele mooie tijd gehad, maar ook vrij intens. Ik heb de afgelopen week dan ook wel nodig gehad om weer bij te komen.

Gelukkig was daar afgelopen weekend genoeg tijd voor, Marco en ik hebben ons vooral vermaakt met films. Nu heb ik nog een kleine week om nog even goed uit te rusten voordat de volgende reis er aan komt. Iets minder ver, maar daardoor niet minder onbekend. Ik ga namelijk op vakantie naar Texel! Dus in plaats van dat ik jullie nu vertel wat ik gezien heb en of dat de moeite waard is hoor ik nu graag van jullie wat ik moet gaan zien :)

Sorry voor dit lange geraas, tot de volgende keer,

Pauline

  • 23 Oktober 2017 - 21:00

    Corry :

    Ik ben er pas nog geweest in Texel bedoel ik dus. Ecomare en de vuurtoren en de sluftervallei.
    Dat zijn de bekendste
    Waar zit je op Texel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pauline

Actief sinds 09 Sept. 2013
Verslag gelezen: 276
Totaal aantal bezoekers 159683

Voorgaande reizen:

01 Maart 2017 - 29 Februari 2020

PhD in Parijs

11 November 2016 - 14 November 2016

Citytrip Parijs

27 Juli 2016 - 06 Augustus 2016

Vakantie Wenen en Slovenië

02 Februari 2016 - 04 Februari 2016

Innsbruck

13 Oktober 2015 - 18 Oktober 2015

London

25 Juli 2015 - 07 Augustus 2015

Vakantie Slovenië

17 Januari 2014 - 23 Juli 2014

Stage in Umeå (Zweden)

Landen bezocht: