Zon, Zee, Strand - Reisverslag uit Marseille, Frankrijk van Pauline Roost - WaarBenJij.nu Zon, Zee, Strand - Reisverslag uit Marseille, Frankrijk van Pauline Roost - WaarBenJij.nu

Zon, Zee, Strand

Door: Pauline

Blijf op de hoogte en volg Pauline

12 Juli 2017 | Frankrijk, Marseille

Lieve lezers,

Meestal scrhijf ik jullie vanaf mijn vertrouwde bureau in mijn kamer, maar vandaag eens vanaf een nieuwe plek; de trein. Alvast mijn excuses als dit verhaal niet helemaal aansluit op het vorige. Op het moment ben ik net begonnen aan mijn reis van Marseille terug naar Parijs. Ik ben de afgelopen 10 dagen in Marseille geweest om een cursus voor het werk te volgen. Ik vond het natuurlijk helemaal niet erg toen ik te horen kreeg dat de cursus maar op 1 locatie in heel Frankrijk in het Engels gegeven wordt. Na verhalen van collega's over Marseille werd mijn enthousiasme toch wat beperkt, maar die zorgen bleken nergens voor nodig te zijn. Ik heb Marseille ervaren als een zonnige, hete stad die niet al te fris ruikt, maar waar de mensen erg vriendelijk zijn, ook tegen touristen. De afgelopen dagen heb ik natuurlijk overdag gewoon mijn cursus moeten volgen, maar in de avonduren en het weekend heb ik zeker de tijd gehad om wat van de stad te zien.

Ik ben vorige week zondag in alle vroegte vertrokken vanuit Parijs, samen met mijn Italiaans collega en huisgenoot. Eerst met de tram naar de metro, en met de metro naar de trein, daarna met de TGV naar Marseille. Ergens in de middag kwamen we aan in Marseile, waar het hotel snel gevonden was. Eerst zijn we maar eens gaan uitrusten van de reis en op verkenning gegaan in hotel. Het hotel was best prima, met ruime kamers die allemaal een eigen kleine keuken hadden, prima vertoeven dus voor anderhalve week. 's Avonds hebben we eerst een wandeling gemaakt vanuit het hotel naar de haven om wat rond te kijken, maar vooral ook omdat we moesten wachten tot de restaurants eten serveerden. De eettijden lagen blijkbaar nog wat later dan in Parijs, niet helemaal naar mijn voorkeur dus, maar ook dat heb ik overleefd.

De eerste paar dagen was ik na de cursus te uitgeput om nog iets te gaan doen behalve eten kopen, koken, en eten. Dinsdag zijn we met een groot deel van de groep samen gaan eten in de oude haven (Vieux Port), lekker verse vis. Op donderdag zijn we met een kleine groepje naar de Notre Dame de la Garde (ofzoiets) geweest, een grote kerk bovenop een heuvel. Helaas was het in de avond en was de kerk dus gesloten, maar daarvoor waren we niet gekomen. Vanaf de grond rondom de kerk heb je namelijk een prachtig uitzicht over de stad. Het plan was om vanaf die plaats te genieten van de zonsondergang, maar dat bleek niet mogelijk omdat er precies toen wolken aan kwamen waaien. Op vrijdag kregen we iets eerder dan gepland weekend, en werd er besloten om het weekend te gaan inluiden op het strand. Dus met onze nieuw verworven parasols hebben we lekker ontspannen in de zon (of schaduw). Ik heb natuurlijk ook een heerlijk verkoelende duik genomen in de Middellandse Zee. Tot onze verbazing ging onze begeleider (onze papa voor de week) in op onze uitnodiging en voegde zich bij ons op het strand.

Zaterdag kwam de kans om echt wat van de stad te zien, en werden we door onze papa op sleeptouw genomen door de oude buurt La Panier. Deze buurt heeft heel veel kleine straatjes met kleine winkeltjes en restaurantjes, met muren vol mooie grafiti kunstwerken. Vanuit deze buurt kun je ook naar de andere grote kerk gaan (maar ik weet even niet meer hoe die heet), en verder heb je een mooi uitzicht over de echte haven van Marseille waar alle grote boten aanmeren. Na een heerlijke lunch met couscous (even geen vis) ben ik daarna verder met de begeleider op pad gegaan, de rest wilde liever op het strand bakken. Met z'n tweeen hebben we nog een ander stadsdeel verkend, vers fruit gekocht op een van de vele markten en zijn we naar een park gelopen. Dit ligt tegenover de heuvel van de Notre Dame, en geeft je een prachtig uitzicht over de kerk en de stad. Na het vele lopen heb ik me bij de anderen aan het strand gevoegd om even uit te rusten.

Op zondagochtend ben ik er alleen opuit gegaan, want niemand wilde met me mee, wat een saaie mensen. In de vroege ochtend ben ik al op de boot gestapt om de Calanquen te gaan bekijken, dit zijn natuurlijke baaien met steile wanden en helder blauw water. Helaas regende het een beetje tijdens mijn tochtje en was het water wat ontstuimig, maar het was toch erg mooi. Ik ben blij dat ik ook nog wat van de natuur heb kunnen zien en niet alleen mijn hotelkamer bestudeerd heb. Na nog wat dwalen door de stad en een lunch vond ik toch ook wel tijd om even wat uit te rusten. Even wat energie op doen voor de komende dagen. Maandag zijn we met bijna de hele groep

gaan uit eten om het einde van de cursus te vieren. Het was erg gezellig! Het kiezen van een restaurant voor zoveel mensen bleek wel een uitdaging, want er waren behoorlijk veel meningen. Gelukkig zijn we er uiteindelijk wel uitgekomen.

Dinsdag was alweer de laatste dag van de cursus. De dag begon iets anders dan gepland; de eerste les bleek niet door te gaan, maar die informatie was niet bij ons aangekomen. De tweede spreker kwam te laat. Uiteindelijk hebben we dus zo'n 2,5 uur gewacht. Na de laatste lezing, die tevens het meest interessant was, was het tijd voor de test. Vooral een administratieve aangelegenheid aangezien de toets niet eens nagekeken werd maar direct in een map verdween. Iedereen heeft de cursus dan ook met goed gevolg afgesloten. Omdat de meeste mensen die dag nog naar huis gingen bleef er maar een select groepje over. Met de laatste 3 zijn we nog een laatste keer naar het strand geweest. Vannochtend heb ik wel nog over de markt gelopen waar ik al iedere dag vanuit de bus naar gekeken had. Helaas was er geen plek meer in mijn koffers om niet iets te kopen.

Al met al kan ik terug kijken op een leuke cursus. Iedereen sprak prima Engels, en dat alleen al zorgde voor een beetje vakantiegevoel. Met de hitte, de zon, en het strand erbij voelde het al helemaal als een vakantie. Ik vind Marseille een heel mooie stad en ik hoop dan ook zeker dat ik nog eens terug mag keren. Schijnbaar vinden er meer cursussen plaats, dus misschien moet ik maar proberen mijn baas over te halen :P

Natuurlijk heb ik ook wel zin om terug te keren naar Parijs. Iets minder warm en weer in mijn eigen omgeving. Maar nog belangrijk; ik krijg bezoek :) Zometeen zal ik direct Mieke op gaan halen op Gare du Nord, ik heb er heel veel zin in!

Liefs,

Pauline

  • 14 Juli 2017 - 19:39

    R Slegers :

    Hoi Pauline

    Lees regelmatig je verslag ,ik hoop dat je er een hele fijne tijd maar vooral leerzaam geniet er van

    Groetjes v tante Riek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pauline

Actief sinds 09 Sept. 2013
Verslag gelezen: 285
Totaal aantal bezoekers 159661

Voorgaande reizen:

01 Maart 2017 - 29 Februari 2020

PhD in Parijs

11 November 2016 - 14 November 2016

Citytrip Parijs

27 Juli 2016 - 06 Augustus 2016

Vakantie Wenen en Slovenië

02 Februari 2016 - 04 Februari 2016

Innsbruck

13 Oktober 2015 - 18 Oktober 2015

London

25 Juli 2015 - 07 Augustus 2015

Vakantie Slovenië

17 Januari 2014 - 23 Juli 2014

Stage in Umeå (Zweden)

Landen bezocht: