De eerste werkdagen - Reisverslag uit Fontenay-aux-Roses, Frankrijk van Pauline Roost - WaarBenJij.nu De eerste werkdagen - Reisverslag uit Fontenay-aux-Roses, Frankrijk van Pauline Roost - WaarBenJij.nu

De eerste werkdagen

Door: Pauline

Blijf op de hoogte en volg Pauline

02 Maart 2017 | Frankrijk, Fontenay-aux-Roses

Hallo allemaal,

Gisteren ben ik officieel begonnen met mijn nieuwe baan. Het was even zoeken om voor het eerst met de metro naar het werk te gaan, maar na een paar keer fout lopen heb ik het toch gevonden. Vanochtend ging het al een stuk sneller.

Deze eerste dagen ben ik vooral bezig geweest met het invullen van formulieren om alles voor de verhuizing en bij het instituut rond te krijgen. Zo heb ik een pasje voor toegang moet laten maken, een bankaccount geregeld en ben ik nog bezig met mijn sociale nummer (een soort BSN). Dit valt allemaal niet mee, want over het algemeen heb je het één nodig om het ander aan te kunnen vragen. Zo heb je een adres nodig om een bankrekening te kunnen openen, maar ook een Franse bankrekening om een woonplaats te vinden. Dit super handige systeem zorgt ervoor dat het allemaal best wel veel werk is. Gelukkig is mijn begeleider zo lief om overal met me naar toe te gaan en alles te vertalen. Dit zorgt er wel voor dat het hele proces een stuk sneller gaat. Maar voordat alles rond is moet er ook nog een heleboel gebeuren. Ik heb ondertussen dus al geleerd dat de Fransen papierwerk erg leuk vinden, en er lijkt dan ook geen einde te komen aan de stroom formulieren om in te vullen.

Behalve de hoeveelheid formulieren invullen heb ik nog niet zo veel gedaan op het werk, en kan ik er dus verder ook weinig over vertellen. Wel kan ik melden dat mijn Franse collega's minder huiverig zijn om Engels te spreken dan ik dacht. Ik was hier toch wel bang voor, maar het blijkt wel mee te vallen. Er zijn een paar sociale collega's die af en toe kort het gespreksonderwerp toelichten in het Engels, zodat ik er toch bij betrokken wordt. Verder is niemand te beroerd om me te helpen als ik weer eens iets niet kan lezen. Al moet ik wel zeggen dat ik een kamer deel met andere PhD's en studenten, die over het algemeen beter zijn in Engels. Er zijn zeker nog genoeg mensen over die namelijk helemaal geen Engels spreken (voor zover ik weet), zoals de secretaresses.

Ik heb ondertussen wel al een geheel Franstalige personeelsbijeenkomst doorstaan en voor morgen staat er een groepsmeeting op het programma. Dit houdt in dat iedereen in de groep bij elkaar komt om over onderzoek te praten. Het is nog even afwachten in welke taal dat zal gaan zijn.

In de avonden heb ik eigenlijk nog geen tijd gehad dingen te ontdekken. Ik ben redelijk laat tuis doordat het toch wel een eindje reizen is. Dus zolang ik nog niet helemaal gesetteld ben is er weinig tijd over voor uitstapjes. Niet zo'n probleem want daar kan ik ook mijn weekend voor gebruiken. Ik kijk er naar uit om met mijn gast(en) Parijs te gaan ontdekken. Maar dit weekend staat er eerst het NTDS (Nederlands Toernooi voor de Dansende Student) op het programma. Hiervoor reis ik morgenavond weer terug naar Amsterdam. Ik kijk er naar uit weer bij te kunnen praten met iedereen en daarnaast weer even lekker te kunnen dansen.

Gr's Pauline

ps. Oeps, toch weer langer geworden dan de bedoeling was

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pauline

Actief sinds 09 Sept. 2013
Verslag gelezen: 420
Totaal aantal bezoekers 159704

Voorgaande reizen:

01 Maart 2017 - 29 Februari 2020

PhD in Parijs

11 November 2016 - 14 November 2016

Citytrip Parijs

27 Juli 2016 - 06 Augustus 2016

Vakantie Wenen en Slovenië

02 Februari 2016 - 04 Februari 2016

Innsbruck

13 Oktober 2015 - 18 Oktober 2015

London

25 Juli 2015 - 07 Augustus 2015

Vakantie Slovenië

17 Januari 2014 - 23 Juli 2014

Stage in Umeå (Zweden)

Landen bezocht: