Verhuizen - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Pauline Roost - WaarBenJij.nu Verhuizen - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Pauline Roost - WaarBenJij.nu

Verhuizen

Door: Pauline

Blijf op de hoogte en volg Pauline

20 April 2017 | Frankrijk, Parijs

Lieve Lezers,

Vandaag weer een verslag zoals jullie dat van mij gewend zijn, gewoon over mij en over de dingen die ik mee maak. Dit maal schrijf ik jullie vanuit mijn eigen kamertje vanachter mijn eigen bureau. Ik voel me al helemaal thuis hier, en het geeft echt rust om weer een eigen plekje te hebben met mijn eigen spulletjes om me heen. Dat had ik toch wel echt gemist de afgelopen tijd.

Dat ik nu al aan mijn eigen bureautje zit te schrijven komt vooral door mijn ouders, die zijn zo lief geweest om twee keer (!) naar Parijs te komen om mij te helpen met verhuizen maar vooral ook om mijn spulletjes te komen brengen. Daar ben ik natuurlijk super blij mee! Ik ben dus al helemaal omringd met mijn oude meubilair uit Nijmegen, maar ook alle decoratie is weer aanwezig. Het eerste weekend dat papa en mama kwamen hebben we eerst alle dozen uitgeladen waarna het al behoorlijk vol werd in de huiskamer. Daarna zijn we naar de Ikea gegaan om een bed te kopen, want ik voelde me ondertussen toch echt te oud voor mijn hoogslaper. Na een lekkere Zweedse maaltijd zijn we naar mijn oude onderkomen gereden om mijn kleren etc op te halen. Vanaf die zaterdag woon ik dus ook al in het nieuwe appartement. Zaterdag hebben we nog een beetje gekampeerd, want we hebben allemaal samen op een luchtbedje in mijn toekomstige kamer geslapen. De dag hadden we afgesloten met een Kladkakka, de verleiding was te groot. Zondag hebben we besteed aan het opbouwen van de meubels, wat verrassend soepel ging. Toen papa en mama weggingen op zondag had ik dus opeens een bewoonbare kamer. De rest van de flat viel (en valt) nog steeds een beetje tegen, maar alle essentiële dingen zijn aanwezig. Op zondagochtend werden de koelkast en wasmachine bezorgd, en de belangrijkste keukenspullen waren meegekomen vanuit Nederland.

Na dit toch wel drukke weekend volgde een korte werkweek, want Goede Vrijdag was toevallig ook een dorpsfeest, waardoor het hele centrum gesloten was. Mijn vrije dag heb ik doorgebracht met het uitpakken van dozen, een kort tripje naar de stad (voor de stofzuiger) en een language exchange gesprek. Hiervoor hadden we afgesproken bij Nation, een grote rotonde met een beeld in het midden. We hebben ongeveer een uur gepraat, eerst in het Engels, en daarna in het Frans. Het doel is om elkaar meer te leren over de andere taal. In het gesprek werd dus vooral veel uitgelegd en dingen verbeterd. Het was fijn om zo de kans te krijgen Frans te spreken, want vaak nemen mensen niet de moeite langzaam te praten of dingen uit te leggen.

Op zaterdag stonden papa en mama weer voor de deur, dit keer met Erwin en de rest van mijn spullen. We hebben dus eerst maar weer de dozen naar boven gesleept, ik woon op de negende verdieping maar gelukkig is er een lift. Niet precies naar deze verdieping, maar er hoeft niet veel trap gelopen te worden. Daarna hebben we de tram en metro naar het centrum genomen om te gaan winkelen, dit kan natuurlijk niet ontbreken bij een tripje naar deze stad van de mode. We zijn naar Montparnasse geweest, dus de buurt waar ik eerst woonde. Daar hebben we ook gegeten; Italiaans, jammie, met natuurlijk weer een overheerlijk toetje. Omdat het een lange reis was geweest vanuit Nederland, zijn we vroeg naar huis gegaan waar we onder het genot van bier en wijn nog een spelletje regenwormen hebben gespeeld.

Op Paaszondag hebben we lekker uitgeslapen en samen gegeten. Daarna zijn we weer naar de stad gegaan, maar dit keer om meer van Parijs te zien. Erwin was er nog nooit geweest, en ook papa had nog niet zo veel gezien. Dit hebben we dus maar meteen verholpen door alle toeristische dingen in één dag te bezoeken. Hiervoor hebben we een hop-on hop-off bus genomen, die langs alle bezienswaardigheden rijdt en waarbij je steeds uit kunt stappen en later weer opstappen. We begonnen bij de Notre Dame, waar het heel erg druk was. We zijn ook onder andere langs de Eifeltoren gekomen en het opera gebouw gekomen. Helaas kon de bus niet bij de Arc de Triomf komen (want er was een colourrun) en ook het de piramide van het Louvre hebben we gemist. Genoeg reden dus voor papa, mama en Erwin om nog een keer terug te komen :P We zijn niet heel veel uitgestapt, maar hebben zo wel bijna alle belangrijke dingen in één keer gezien. Sacre Coeur vonden we het wel waard om onze plekjes in de bus op te geven, en we zijn dan ook naar boven gelopen om de basiliek van dichtbij te bekijken, maar ook om van het uitzicht over Parijs te genieten. De bezichtiging van de stad hebben we afgesloten met een zwerftocht door de kleine straatjes rond de Notre Dame, waar we crêpes zijn gaan eten. Naar mijn mening hoort dat er toch echt bij, misschien ook omdat ik zelf zo lekker vind. Maar daarna was de dag nog niet voorbij, want Mieke was ook in Parijs (voor een concert). Dat konden we natuurlijk niet voorbij laten gaan zonder elkaar even te zien, en dus zijn we in Montmartre (de buurt rond Sacre Coeur) samen wat gaan drinken. Het was super leuk en gezellig om Mieke even te zien, maar toch ook vreemd om te beseffen dat ik nu in Parijs woon.

Op maandag hebben we weer uitgeslapen, en daarna een heerlijke paasbrunch gehouden. Het was een beetje proppen aan de kleine tafel zittend op krukjes, maar het ging natuurlijk vooral om het samen zijn. Wat het voor mij extra speciaal maakte dat ze er waren was het feit dat ze me 3 jaar geleden ook op zijn komen zoeken met Pasen toen ik in Zweden was. Daarna hebben we vooral aan de decoratie van mijn kamer gewerkt, mijn muren zijn niet meer kaal nu. Mijn foto's hangen weer aan de muur, en ook mijn wereldkaart kan niet ontbreken.

Mijn nieuwe plekje deel ik met mijn Italiaans collega, ook hij werkt aan het BrainMatTrain project. Door samen een appartement te huren krijgen we veel meer ruimte voor ons geld. En ik ben heel erg blij met wat we nu hebben. Beiden een eigen slaapkamer, een gigantische huiskamer, een mooie moderne keuken en een badkamer met een heerlijke douche. Echt een plekje om tot rust te komen en de weekend heerlijk te genieten. Het is net buiten Parijs, in de eerste voorstad, tussen de stad en het werk, de ideale plek dus. Châtillon is een rustige voorstad waar vooral veel mensen wonen, maar er zijn genoeg winkels voor levensmiddelen. Vanuit onze huiskamer hebben we een prima uitzicht, mede omdat we zo hoog zitten. Kortom, ik ben er blij mee :)

Op dinsdag begon mijn werkweek eerst met een uurtje extra uitslapen, want er zou geen stroom zijn, waardoor we toch niet zouden kunnen werken. Eenmaal aangekomen bleek dat niet helemaal te kloppen, maar iedereen had van de gelegenheid gebruik gemaakt om langer te slapen. Daarna werden er ook nog eerst paaseitjes gezocht, maar omdat dit in de vorm van een Franstalige speurtocht was, heb ik toch maar niet deelgenomen. Woensdag heb ik voor het eerst de presentatie voor de conferentie in Denemarken geoefend. Het ging goed, maar er moet toch nog wat aan bijgeschaafd worden. 's Avonds heb ik met Leonie geskyped, het was fijn om ook met haar weer even bij te kunnen kletsen. Vandaag heb ik vooral veel tijd besteed aan vergaderingen en in het lab. Ik heb weer geoefend met de procedures, en zelfs een hele dry-run gedaan van een PET experiment, dus alle handelingen etc maar dan zonder de radioactieve stof. Hopelijk kan ik ook snel de echte experimenten gaan uitvoeren. Er zijn in ieder geval al steeds meer concrete plannen, en steeds meer dingen beginnen ingevuld te worden. Dat is ook waar alle besprekingen voor dienen, steeds moet er met een ander persoon gepraat worden om nog meer informatie te verkrijgen en weer een stapje verder te kunnen. Volgende week staan nog twee presentaties gepland, weer om te oefenen voor Denemarken, maar ook om iedereen te laten weten wat ik nu eigenlijk zal/wil gaan doen.

Verder staan er dit weekend nog meer leuke dingen te gebeuren, want Marco komt op bezoek. Ik ben heel benieuwd wat hij van mijn nieuwe onderkomen vind. De week daarna heb ik weer een korte werkweek, want op Koningsdag reis ik naar Nederland om weer een lang weekend door te brengen. Daarna staat Denemarken op het programma. De komende weekenden zal ik voorlopig geen rust krijgen, maar dat heb ik graag over voor alle leuke dingen die gepland staan.

Gr's Pauline

PS Ik heb nieuwe contact informatie; zowel een nieuw (permanent) adres als een Frans telefoonnummer. Mocht je dit willen hebben, laat het dan even weten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pauline

Actief sinds 09 Sept. 2013
Verslag gelezen: 320
Totaal aantal bezoekers 159722

Voorgaande reizen:

01 Maart 2017 - 29 Februari 2020

PhD in Parijs

11 November 2016 - 14 November 2016

Citytrip Parijs

27 Juli 2016 - 06 Augustus 2016

Vakantie Wenen en Slovenië

02 Februari 2016 - 04 Februari 2016

Innsbruck

13 Oktober 2015 - 18 Oktober 2015

London

25 Juli 2015 - 07 Augustus 2015

Vakantie Slovenië

17 Januari 2014 - 23 Juli 2014

Stage in Umeå (Zweden)

Landen bezocht: