Jokkmokk - Reisverslag uit Jokkmokk, Zweden van Pauline Roost - WaarBenJij.nu Jokkmokk - Reisverslag uit Jokkmokk, Zweden van Pauline Roost - WaarBenJij.nu

Jokkmokk

Door: Pauline

Blijf op de hoogte en volg Pauline

09 Februari 2014 | Zweden, Jokkmokk

Hallo trouwe lezers,

Er is nog geen week voorbij gegaan sinds mijn laatste verslag maar er is alweer veel gebeurt. Zoals jullie ondertussen wel zullen begrijpen hoef ik me hier niet te vervelen.

De zondag na de opening van de Culturele Hoofdstad ben ik met een ganggenoot de stad in gegaan om verschillende wintersporten uit te proberen. Dit bleek helaas voor kinderen te zijn, maar we hebben toch fanatiek deelgenomen. 's middags was het tijd voor een echte fika, niet helemaal traditioneel Zweeds in thema, maar wel heel erg lekker en gezellig. De fika werd namelijk verzorg door mijn Franse ganggenootje. Zij had een weer feestmaal aan Franse lekkernijen voor ons gebakken. Het was erg leuk om zo meer te weten te komen over de mensen die ook in deze gang wonen.

Maandag was er weer het volksdansen, wat ik nog steeds heel erg leuk vind. Gelukkig zijn de dansen niet zo moeilijk om te leren. Om een idee te krijgen hoe het eruit ziet: http://www.youtube.com/watch?v=lxKVZiP0k94

Dinsdag was een gewone dag op stage, net als woensdag. Woensdag avond had ik echter de Wednesday Night Dinner "club". Waarin we met 6 internationale meiden gezellig samen koken en eten. Donderdag was een heel drukke dag, en het begin van een heel druk maar leuk "weekend". Donderdag na de Zweedse les ben ik namelijk met mijn buddies naar Skogis geweest, een studentenpub op de campus. Hier hebben ze namelijk iedere donderdag pannkoeken en erwtensoep-dag. Gelukkig voor mij hadden ze ook andere soorten soep, en natuurlijk een berg lekkere pannekoeken. Na het eten zijn we naar LOKAL geweest een pub dichtbij de campus. Hier is iedere donderdag karaoke. Ik kan dan wel niet zingen (heb ik ook niet gedaan), maar het was wel heel leuk om gewoon daar te zijn met een paar buddies.

Vrijdag was ik nog niet bij gekomen van de vorige avond, maar de pret ging gewoon door. Toen ik thuiskwam na stage vond ik een briefje in de keuken met de mededeling dat we fajita's zouden eten die avond. Daarna ben ik met een vriendin en een ganggenootje naar een club in het centrum gegaan die het weekend ervoor de heropening had. Dit was uiteindelijk heel gezellig, maar in het begin van de avond was de muziek het brandalarm, dat naar vermoeden afging door de rook van de rookmachines. De avond eindigde vroeg, maar de zaterdag begon dan ook héél vroeg voor mij.

Mijn zaterdag begon om 3.30 in de ochtend, omdat we om 4.30 op weg zouden gaan naar Jokkmokk. Dit werd uiteindelijk 5 uur, maar was nog steeds heel erg vroeg. Jokkmokk een stad een paar kilometer ten noorden van de poolcirkel, zo'n 500 km ten noorden van Umeå. We hadden met 9 mensen een busje gehuurd om hier zelf naar toe te rijden. Op de heenweg hebben we er zo'n 5,5 uur over gedaan om Jokkmokk te bereiken. Gelukkig was de reis goed verlopen en hadden we twee prima chauffeurs.
In Jokkmokk hebben we de Sami wintermarkt bezocht. Hier was heel veel te zien en te koop dat te maken had met de sami en rendieren. Je kon er onder andere producten kopen gemaakt van rendier. Ook waren er veel traditioneel geklede sami aanwezig. We hebben de hele dag over de markt gelopen en souvenirs gekocht. Ook hebben we rendierenvlees gegeten, in een dürüm. Het vlees was heel lekker mals, en zeker iets om van mijn bucketlist af te strepen.
Na deze drukke dag in Jokkmokk was het rond 4 uur tijd om terug te keren naar Umeå. Het was echter nog een hele klus om weer huiswaarts te keren. Het begon namelijk al op de parkeerplaats, het busje kwam niet van de plaats, het had geen grip in de sneeuw. Dus iedereen eruit en duwen. Nadat we een eind op weg waren, werd per ongelijk de afslag voorbij gereden. Dus moest er gekeerd worden. Geen probleem op de Zweedse autoweg, gewoon stoppen en omkeren. Helaas ging dit niet helemaal zoals gepland en belande het busje in zo'n 40 cm sneeuw. Dus weer iedereen eruit en duwen. Heel even leek het niet te lukken, maar uiteindelijk kwam het dan toch vrij en konden we terugrijden naar de afslag. Een heel stuk op weg naar huis, besloten we dat het tijd werd voor een pauze. Helaas was het daar weer raak, het busje kwam niet weg van de parkeerplaats. Dus, je raad het al, weer duwen. Gelukkig was het dit keer niet op de snelweg. Eenmaal terug in Umeå bleek het nog moeilijk om onze kamers terug te vinden. Daarom hadden we maar besloten om met z'n allen het busje terug te brengen en met de bus naar huis te gaan. Uiteindelijk is alles gelukkig goed gekomen en hebben we een fantastische dag gehad.

Vandaag was het rustdag, maar vanavond komen we met een groepje bij elkaar om te kaarten en ervaringen van het weekend uit te wisselen. Morgen gaat het "gewone" leven weer verder met een dagje op stage.

Over onze avonturen op de snelweg moet wel vermeld worden dat deze totaal niet lijkt op de snelwegen die we in Nederland kennen. Een groot deel van de route had de weg namelijk maar twee rijbanen (in totaal) die alleen van elkaar waren gescheiden door middel van een onzichtbare lijn. De weg lag namelijk vol sneeuw, dus de lijnen zijn niet zichtbaar. Er is ook bijna geen verkeer op de weg, dus iedereen heeft alle ruimte om te rijden. Tegenliggers zie je van verre aankomen omdat iedereen continue met groot licht rijdt, tenzij ze heel dicht bij zijn. Vandaag dat het ook niet gevaarlijk was, en zelfs best makkelijk, om om te keren op de snelweg.

Gr's Pauline

  • 10 Februari 2014 - 18:59

    Corry:

    Ik geniet elke keer weer van je belevenissen.
    Het is ook heel prettig te lezen , net alsof je het zelf meebeleefd.

  • 17 Februari 2014 - 21:55

    Conny:

    Hoi Pauline,

    Druk de chauffeurs op het hart voorzichtig te rijden...de wegen kunnen blijkbaar toch verradelijk glad zijn...
    als je zonder spikes rijdt heb ik mij laten vertellen.

    Leuk die Sami, een van mijn dochters heeft er ooit een klein werkstukje over gemaakt!

  • 19 Februari 2014 - 16:19

    Pauline:

    @ Corry;
    Leuk om te horen dat mijn verhalen en belevenissen elke keer weer met zoveel plezier gelezen worden. Dat is toch waarom ik dit doe, om iedereen thuis op de hoogte te houden en te laten meegenieten.

    @ Conny;
    Oh, wat leuk dat je weet wie de Sami zijn. Je hoort er hier namelijk heel veel over.

    Wat de chauffeurs betreft, een van hen was een Zweed, dus die had genoeg ervaring met rijden door de sneeuw. Maar bij de volgende road trip zullen we zeker in ons achterhoofd houden dat het toch gevaarlijk kan zijn. Het grote voordeel is hier wel dat het overal heel rustig is op de weg. Mocht er iets gebeuren, veroorzaakt het vast geen botsing.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Jokkmokk

Stage in Umeå (Zweden)

Ik ga naar Umeå voor mijn eerste Masterstage.

Recente Reisverslagen:

25 Juli 2016

Reunië 2.0

05 Juli 2015

Reünie

31 Juli 2014

Weer thuis!

22 Juli 2014

De laatste uurtjes

22 Juli 2014

Zomer2.0
Pauline

Actief sinds 09 Sept. 2013
Verslag gelezen: 467
Totaal aantal bezoekers 159783

Voorgaande reizen:

01 Maart 2017 - 29 Februari 2020

PhD in Parijs

11 November 2016 - 14 November 2016

Citytrip Parijs

27 Juli 2016 - 06 Augustus 2016

Vakantie Wenen en Slovenië

02 Februari 2016 - 04 Februari 2016

Innsbruck

13 Oktober 2015 - 18 Oktober 2015

London

25 Juli 2015 - 07 Augustus 2015

Vakantie Slovenië

17 Januari 2014 - 23 Juli 2014

Stage in Umeå (Zweden)

Landen bezocht: