Lycksele Djurpark! - Reisverslag uit Lycksele, Zweden van Pauline Roost - WaarBenJij.nu Lycksele Djurpark! - Reisverslag uit Lycksele, Zweden van Pauline Roost - WaarBenJij.nu

Lycksele Djurpark!

Door: Pauline

Blijf op de hoogte en volg Pauline

22 Maart 2014 | Zweden, Lycksele

Hej allemaal,

Het is alweer tijd voor een nieuw verslag na een erg drukke week. Gelukkig was het wel een hele leuke week. Met op speciaal verzoek dit keer wat meer informatie over mijn stage.

Maar eerst de afgelopen week 'even' bespreken. In mijn laatste verslag schreef ik dat we weer naar Nydala lake gingen om een poging te wagen het Noorderlicht te zien. Eerst hadden we een lekker diner, waarna we op pad gingen. Alleen was het behoorlijk bewolkt buiten en het begon zelfs te sneeuwen op weg naar het meer. Dit mocht de pret niet drukken, want we wilden wel een gezellig avondje bij het kampvuur. Dit bleek echter ook ijdele hoop, want er was geen brandvuur aanwezig. Na wat overleg werd besloten maar gewoon op te geven en naar bed te gaan, want buiten in de sneeuw zitten (zonder vuur) in de hoop dat het opklaart hadden we niet zoveel zin in. Na deze teleurstellende avond zijn we zondag weer lekker gaan lunchen in het veganistische restaurant. Daarna had ik mooi wat tijd voor huishoudelijke klusjes, want helaas dat moet ook gebeuren.

Maandag was er weer het volksdansen na stage, de aftrap van een drukke week. Dinsdag, na Zweeds, was het wekelijkse woensdag diner, met daarna een gezellig potje kaarten. Woensdag stond een diner met de buddygroup op het programma, maar bij gebrek aan deelname (vanwege de tentamens) werd dit een week opgeschoven. Omdat we ons zo verheugd hadden op pizza, hebben ik en een ander meisje onze eigen pizza's maar gemaakt. Ook dit was een heel geslaagde avond. Donderdag was er weer Zweeds, en daarna was het tijd voor wat actievers. Namelijk line-dancing, hier werd een korte workshop over gegeven in de studentenkroeg. Op vrijdag ben ik samen met wat vriendinnen naar de bioscoop geweest. We hebben The Book Thief gekeken, een heel mooie film, zeker een aanrader, maar zakjes zijn geen overbodige luxe.

Na al deze drukte was mijn week echter nog niet over. Vandaag ben ik namelijk naar de dierentuin geweest met het buddyprogramme. Dit voelde een beetje als een schoolreisje. Om 10 uur 's ochtends stond er een bus op ons te wachten die ons in 2 uur naar Lycksele Djurpark bracht. Na een rustig tripje in de bus kregen we een uitgebreide rondleiding door het park. We kregen veel uitleg bij alle dieren en de meeste werden gevoerd terwijl wij er waren, wat heel leuk is om te zien. Dit kon omdat het park in de winter alleen op is voor groepen op reservering. Wij waren vandaag de enige bezoekers, beetje vreemd om in een lege dierentuin te lopen. Al moet ik wel vermelden dat het meer een plaats is om dieren tegen uitsterven de beschermen door middel van fokprogramma's. In het dierenpark zijn alleen dieren te zien die in het wild ook voorkomen/kwamen in Zweden (of Noord-Scandinavië). Dus elanden, rendieren, beren, wolven en vossen, en natuurlijk nog een aantal andere diersoorten, zoals veelvraten, zeehonden en otters. Halverwege de rondleiding kregen we een lekkere lunch aangeboden, toch wel fijn om even binnen op te warmen. Want hoewel het mooi weer was, zo'n 5 graden en zonnig, is het toch wel fris om zolang buiten te zijn. Na een nog rustiger tochtje terug, de halve bus sliep, is het nu tijd om jullie up-to-date te houden van mijn belevenissen.

Na deze drukke week is er echter nog geen tijd voor rust voor mij. Morgen staat er namelijke weer maaltijd in Hammagisinet (veganistisch) gepland en daarna het afsluitfeest van de volksdanscursus. Hierbij is het de bedoeling dat iedereen een maaltijd bereid uit zijn eigen land, en dat we de hele avond kunnen dansen wanneer we willen. Ik heb er heel veel zin in, maar het klinkt behoorlijk vermoeiend. Maandag is helaas al de laatste dansles. Dinsdag is het wafel-dag is Zweden, ik weet nog niet precies wat dit inhoudt, maar het klinkt in ieder geval goed. Woensdag staat pizza met de buddygroup op het programma, verplaatst van afgelopen woensdag. Daarna heb ik geloof ik even tijd om uit te rusten, maar de plannen veranderen hier zo snel, dat ik het nooit zeker weet.

Dan nu het beloofde stuk over mijn stage, ik zal proberen het in leken taal te houden. Ik loop hier stage op de afdeling moleculaire biologie, waar ik onderzoek doe naar het reuksysteem in muizen. Hierbij gaat het er niet om wat ze kunnen ruiken, maar meer welke stoffen er een rol spelen bij het vormen en behouden van dit systeem. We onderzoeken dit door te kijken naar eiwitexpressie en mRNA aanwezigheid in neuronen te bekijken in doorsneden. Eiwitexpressie kun je zichtbaar maken door antilichaampjes te gebruiken, die binden aan het eiwit dat jij graag wil zijn. Daarna gebruik je een tweede soort antilichaampjes om de eerste te detecteren. De tweede antilichaampjes zijn gelabeld met een verfstof, die is fluorescent of gewoon bruin. Daarna ga ik naar een microscoop en maar er foto's van om te bewaren. Het detecteren van mRNA is wat ingewikkelder, en heb ik dan ook nog niet zo vaak gedaan. Maar het komt er op neer de je RNA van bacteriën gebruikt om zo je mRNA te labelen met een kleurtje.
Een groot deel van mijn tijd op stage breng ik dus door in het lab waar ik stofjes mag mixen en op het monster mag aanbrengen. Verder ben ik ook te vinden bij de microscopen en computers om de resultaten te bekijken, of in het kantoor waar ik wetenschappelijke artikelen lees over het onderwerp.

Gr's Pauline

  • 23 Maart 2014 - 18:01

    Corry:

    Oke nu snap ik het een beetje, maar wat kunnen ze daar mee doen als het volledig uitgezocht is.
    Wat voor doel bereikt men hiermee?

  • 26 Maart 2014 - 16:14

    Pauline Roost:

    Er is al heel veel bekend over hoe ons brein werkt, maar er zijn ook nog heel veel dingen die niet bekend zijn. Iedere ontdekking over de werking kan leiden tot nieuwe dingen. Het is meer een fundamenteel onderzoek, het heeft niet direct iets te maken met een bepaalde ziekte. Als ik kan bewijzen dat het stofje dat ik onderzoek ook in het geursysteem voorkomt, is er weer een (klein) stukje van de gigantische puzzel gevonden.
    Het heeft dus geen directe gevolgen, het onderzoek is meer uit nieuwschierigheid. Maar ook dit is belangrijk.

    Ik hoorde hier laatst en goed voorbeeld van; elektriciteit. Toen dit ontdekt werd, had men geen specifiek doel voor ogen, maar nu kunnen we niet meer zonder en wordt het voor van alles en nog wat gebruikt. Dus, onderschat nooit de waarde van nieuwschierigheid en dingen die op het eerste oog nutteloos lijken.

  • 27 Maart 2014 - 19:52

    Corry:

    Dank je voor je goede uitleg.
    Het lijkt me zeer interessant om al deze dingen te onderzoeke.
    Nu begrijp ik het ook beter.

    Groetjes

  • 28 Maart 2014 - 09:34

    Pauline Roost:

    Graag gedaan!

    Het was heel toevallig dat we laatst tijdens de pauze een vergelijkbaar gesprek hadden met de collega's. Het is dus toch een vraag die leeft.

    En als er meer verzoeken zijn waarover ik moet schrijven, hoor ik het graag. De reisverslagen zijn natuurlijk vooral voor jullie :P

    Gr's Pauline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Lycksele

Stage in Umeå (Zweden)

Ik ga naar Umeå voor mijn eerste Masterstage.

Recente Reisverslagen:

25 Juli 2016

Reunië 2.0

05 Juli 2015

Reünie

31 Juli 2014

Weer thuis!

22 Juli 2014

De laatste uurtjes

22 Juli 2014

Zomer2.0
Pauline

Actief sinds 09 Sept. 2013
Verslag gelezen: 582
Totaal aantal bezoekers 159732

Voorgaande reizen:

01 Maart 2017 - 29 Februari 2020

PhD in Parijs

11 November 2016 - 14 November 2016

Citytrip Parijs

27 Juli 2016 - 06 Augustus 2016

Vakantie Wenen en Slovenië

02 Februari 2016 - 04 Februari 2016

Innsbruck

13 Oktober 2015 - 18 Oktober 2015

London

25 Juli 2015 - 07 Augustus 2015

Vakantie Slovenië

17 Januari 2014 - 23 Juli 2014

Stage in Umeå (Zweden)

Landen bezocht: