Bezoek! - Reisverslag uit Dorotea, Zweden van Pauline Roost - WaarBenJij.nu Bezoek! - Reisverslag uit Dorotea, Zweden van Pauline Roost - WaarBenJij.nu

Bezoek!

Door: Pauline

14 April 2014 | Zweden, Dorotea

Hej,

De afgelopen week was een heel leuke week, want papa en mama en Erwin zijn eindelijk in Umea aangekomen. Maar dat was op vrijdag dus ik heb eerst nog wat andere dingen gedaan.

Op maandag heb ik niet zo veel gedaan, alleen nog wat de laatste details van de reis geregeld. Op dinsdag was weer het wekelijkse dinner met mijn vriendinnen. Op woensdag was er weer een buddy group activiteit, namelijk spelletjesavond. Gezellig allemaal samen bordspellen spelen. Het was een erg gezellige avond, maar wel een beetje kort want de meeste mensen wilden optijd naar bed. Donderdag was de allerlaatste les Zweeds, wat wel jammer is, want dat betekent dat het tentamen nu toch wel heel dichtbij komt. Na de les zijn we met een groep naar het studentencafe gegaan voor (erwten)soep en pannekoeken. Erg lekker!

Op vrijdag was de grote dag eindelijk aangebroken, maar eerste moest ik nog een lange dag op stage zitten. Daarna heb ik samen met een vriendin voor papa en mama gekookt. En ik heb samen met haar een tripje naar Lofoten in Noorwegen geboekt. Dus in mei ga ik naar een eilanden groep aan de kust van Noorwegen. Deze liggen een heel stuk boven de poolgrens. Ik heb er heel veel zin in, maar eerst mag ik nog lekker van deze vakantie genieten. Net nadat het eten klaar was, stonden papa en mama en voor de deur. Goede timing dus. Omdat de camping gesloten was, hebben ze gecampeerd op de parkeerplaats bij mijn gebouw, lekker dichtbij dus voor mij. Op vrijdag avond hebben we vroeg afscheid genomen, zodat ze bij konden komen van de lange reis.

Op zaterdag moesten Erwin en ik weer vroeg opstaan omdat er een tripje naar de elanden-farm op het programma stond. Eerst werd er naar de uni gelopen, zoals het echte Zweden betaamd. Na een redelijk kort bus ritje (zo'n 45 min) kwamen we bij de boerderij aan, waar de lunch al voor ons klaar stond. Hier hebben we genoten van allerlei streek producten, met als hoogte punt een echte elanden ragout. Zelfs Erwin vond dit lekker, dus dat wil wat zeggen :P Verder hadden ze lingonberry jam voor op knapperig brood (lijkt een beetje op wat wij knackebrood noemen) en gezouten boter. En natuurlijk ook het lingonberry sap, dat ook best lekker is zolang het maar voldoende gezoet is. De bessen kunnen namelijk een droge na-smaak hebben. Na deze uitgebreidde lunch hebben we een diapresentatie gezien over een jaar uit het leven van een eland, waarbij we vooral veel informatie kregen. Daarna hebben we een kijkje genomen in het museum(pje) waar een aantal opgezette elanden stonden. Hier kregen we nog meer informatie over de elanden. Ook werd het duidelijk hoe groot de geweien kunnen worden, de elanden buiten in de wei zijn hun geweien namelijk al verloren. Deze groeien weer op tijd terug voor de paringstijd. Toen was het grote moment aangebroken en mochten we de wei van de elanden in. Hier mochten we ze voeren met takken en ze aaien en foto's met ze maken. Deze elanden waren gelukkig wel wat gewent en bleven gewoon bij ons in de buurt, al was het maken van de foto's toch nog best wel lastig. Daarna was er nog tijd voor een laatste kopje thee en het kopen van souveniers voordat de bus ons weer terug bracht naar Umea.
's Avonds zijn we met z'n vieren naar een sjieker restaurant geweest waar we genoten hebben van rendieren vlees en enkele andere streekproducten. Daarna zijn we lekker onder de wol gekropen, want hoewel er sprake was van een grote kans om het Noorderlicht te zien, was het toch echt te bewolkt.

Op zondag hebben we Umea verkent, maar eerst heb ik lekker lang uitgeslapen. We hebben wat gewinkeld in de stad en van het mooie weer genoten. Daarna hebben we een wandeling langs het water gemaakt richting de Arts campus. Hier zou namelijk ergens een standbeeld van Minecraft moeten staan, maar na een lange zoektocht hebben we besloten dat het toch echt onvindbaar is, helaas. Daarna zijn we bij de pizzaria gaan eten. De dag hebben we afgesloten met het inpakken van mijn spullen, want vandaag (maandag) is de vakantie begonnen.

We zijn vanochtend met de camper vertrokken. We zijn naar Dorotea gereden, waar we nu op de camping staan. Onderweg zijn we een aantal keer gestopt om van het uitzicht te genieten en naar de rendieren te kijken. Deze staken de weg over of stonden er gewoon naast te grazen. Erg vreemd om te zien, maar wel leuk. Dorotea ligt op ongeveer de zelfde hoogte als Umea, zo'n 220 km land inwaarts. Hier staan we op een camping van Nederlandse eigenaren, wat een aparte ervaring is om hier zomaar mensen te kunnen vertaan. De camping zou het hele jaar door geopend zijn, maar alle plaatsen liggen vol sneeuw. Bovendien zijn ze onbereikbaar, want er ligt een twee meter hoge sneeuwberg op het pad er naar toe. Daarom staan we nu bij een stuga (blokhut) geparkeerd waar we stroom kunnen pakken en dat we als toiletgebouw mogen gebruiken. Interessante kampeer ervaring. Het belooft veel goeds voor de rest van de reis en ik heb er dan ook heel veel zin in.

Morgen trekken we weer verder en willen we een waterval bezoeken, als de weg er naar toe begaanbaar is. Verder willen we kijken of we een tocht met sneeuwscooters kunnen maken, wat heel erg cool zou zijn. Maar eerst gaan we deze avond nog lekker genieten van een huisgemaakte maaltijd en elkaar.

Gr's Pauline

• 25 April 2014 - 20:33

Corry:

Hoi

Ik val meteen met de deur in huis, wanneer in mei ga je naar Noorwegen en voor hoelang?
    Gaan jullie met openbaar vervoer of vliegen jullie?
    Hoe heeft Erwin alles ervaren , want hij gaat toch ook dit jaar op studentenkamers en dus het huis uit.

Groetjes

• 25 April 2014 - 20:33

Corry:

Hoi

Gaan jullie met openbaar vervoer of vliegen jullie?

Groetjes

• 26 April 2014 - 18:38

Conny Mooren:

Hai Pauline,

Het is hier al weken prachtig lente-weer. Onvoorstelbaar dat jij nog in de sneeuw zit en aan sneeuwscooters denkt! Ik wens je een heerlijke vakantie.

Conny

• 27 April 2014 - 13:22

Pauline Roost:

@ Corry
    Ik ga van 8-5 tot 12-5 naar Noorwegen, naar Lofoten. Dat is een eilanden groep hoog in het Noorden van Zweden, boven de poolgrens. Het is een georganiseerde studentenreis, dus gelukkig hoeven we zelfs niets te regelen. We worden gaan met een bus naar Lofoten, we reizen twee keer gedurende de nacht, en de andere twee nachten slapen we in een hostel. Verder krijgen we een boottocht langs de fjorden, een busrit over de eilanden, maken we een kanotocht en gaan we naar de sauna. Verder hebben we nog vrije tijd om meer activiteiten in te plannen en zelf rond te wandelen door het gebied.
    Ik denk dat je dat het beste aan Erwin zelf kunt vragen. Maar volgens mij heeft hij het ook prima naar zijn zin gehad!

@ Conny
    Gelukkig ligt de sneeuw alleen nog in de bergen. Hier in Umeå ligt er bijna geen sneeuw meer, alleen nog af en toe een verdwaald hoopje. Hier is het nu ook redelijk weer, en de lente lijkt nu dichtbij te zijn. Helaas koelt het 's nachts wel nog behoorlijk af, maar overdag is het heerlijk (af en toe). Maar de sneeuw heeft ook zijn charme, en het warme weer in Stockholm heeft de kou ook wel weer goed gemaakt.