Vrienden over de vloer - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Pauline Roost - WaarBenJij.nu Vrienden over de vloer - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Pauline Roost - WaarBenJij.nu

Vrienden over de vloer

Door: Pauline

Blijf op de hoogte en volg Pauline

03 Mei 2014 | Zweden, Umeå

Hej allemaal,

Gelukkig kan ik direct beginnen met goed nieuws, want het studeren voor het tentamen Zweeds is niet voor niets geweest. Ik heb mijn tentamen gehaald, en ook nog eens met een behoorlijk goed cijfer. Nu staat mij dus alleen nog het mondeling tentamen te wachten, dat dinsdag al is. Spannend, ik hoop dat dit mij ook goed afgaat.

Verder heb ik deze week vooral veel tijd doorgebracht met vrienden. Op vrijdag na het tentamen heb ik samen met enkele anderen mugcakes gemaakt, kleine cakejes in een mok in de magnetron. Best lekker, maar er gaat niets boven een echte cake.
Op zaterdag was het Koningsdag, en ook dat werd hier gevierd. Ik werd uitgenodigd voor een BBQ van enkele andere Nederlanders, maar de uitnodiging kwam van een Amerikaan, aangezien ik bijna geen landgenoten ken hier. Gelukkig bleken er toch genoeg andere Nederlanders te zijn om er een gezellig dagje van te maken. Lekker buiten BBQ'en wat slechte Nederlandse muziek erbij, en natuurlijk oud-Hollandse spelletjes. Toen het te koud werd, hebben we met enkele vrienden het feestje binnen voortgezet. Toen was Koningsdag toch een beetje afgelopen, want ik was de enige Nederlander tussen voornamelijk Duitsers. Daarna werd besloten naar een epic gang-feest te gaan, dat zo epic was dat ik na een half uur naar huis gegaan ben. Niets voor mij.

Op zondag was er weer een activiteit van het buddyprogramma, namelijk een verlate Paasfika. Lekker gebakjes en koekjes eten. Helaas ontbrak de sfeer een beetje, maar gelukkig was het eten wel lekker. Maar het was wel leuk om weer bij te praten met iedereen die weg was geweest tijdens de Paasvakantie.

Op maandag begon de gewone werkweek weer voor mij, maar gelukkig was dit wel een korte week, om er weer even rustig in te komen. Op maandag avond stond ook weer het wekelijkse diner gepland, dit maal bij mij thuis. Dit keer bracht iedereen zijn eigen eten mee, wat ook wel grappig was. Toch samen eten en kletsen.
Op dinsdag kwamen er weer vrienden over de vloer, maar dit keer de mensen die ik kan van dansen. Want ondanks dat we nu geen lessen meer hebben, zien we elkaar nog bijna iedere week. We hebben gezellig samen wat gedronken en bijgekletst. En helaas werd er ook naar voetbal gekeken, bah. Maar het was wel een leuke avond.

Woensdag was wat rustiger, en alweer de laatste werkdag van de week. Want donderdag was 1 mei, dag van de arbeid. Dat hier een officiële vrije dag is, en vrijdag had bijna iedereen ook vrij. Op donderdag heb ik dan ook een dagje vrij genomen, want er was toch niemand op het werk. Het plan was om thuis lekker rustig aan mijn verslag te gaan werken, maar helaas vond ik mijn boek toch leuker. Daarom ben ik op vrijdag wel maar naar stage gedaan, want dan is er minder afleiding. Ik ben wel eerder naar huis gegaan, met het idee om het wel in te halen op zaterdag. Of dat gaat lukken weet ik nog niet, maar ik zit in ieder geval al achter mijn laptop (dit te schrijven).

Vanavond komen de mensen van dansen weer hier naar toe om samen een Zweedse maaltijd te maken. We gaan gehaktballen (köttbullar) en aardappelpuree maken. Morgen gaan we waarschijnlijk met de buddygroep naar het veganistische restaurant en woensdag is er een Kubb-toernooi. Dit is een Zweeds spelletje waarbij je houten blokjes om moet gooien met houten blokjes. Hoe het precies werkt weet ik niet, maar dat hoop ik uit te vinden. Verder is donderdag mijn reisje naar Lofoten, Noorwegen al, en ik heb er heel veel zin in.

Tijdens Pasen was het heel mooi weer hier in Umeå, maar sinds woensdag is het behoorlijk slecht. Het is weer koud, rond de 5 graden, en er valt van alles uit de lucht. Woensdag was het sneeuw, donderdag hagel en gister weer sneeuw. Gelukkig bleef de sneeuw niet liggen, maar door de hagel was het heel even weer helemaal wit hier. Vandaag is het al de hele dag bewolkt, en lijkt het erop dat het gaan regenen.

Op stage gaat het nog steeds goed, ik heb nu enkele resultaten binnen. Ik ben nu bezig om goede foto's daarvan te maken. Verder ben ik de experimenten aan het herhalen, om te kijken of het geen toeval is wat ik nu zie. Ook ben ik deze week begonnen met het schrijven van mijn verslag, want eind mei moet ik een poster presentatie geven waarin ik kort uitleg wat ik heb gevonden. Daarna heb ik nog wel even de tijd om mijn verslag af te ronden, maar het is toch fijn al een begin te hebben. Het scheelt ook dat de meeste van mijn vrienden tentamens hebben, en er minder gepland wordt in de weekenden.
Ik ben in ieder geval al blij dat ik nu iets heb dat ik in mijn verslag kan zetten. Alles wat ik nu nog vind, is alleen maar bonus.

Mijn volgende verslag komt waarschijnlijk iets later, omdat ik tot en met maandag in Lofoten zit.

Gr's Pauline

  • 03 Mei 2014 - 21:29

    Corry:

    Allereerst proficiat met het behalen van je tentamen.
    Ik duim voor je als je mondeling krijgt.

    Doe je ook nog aan sport in Umea?

    Ik hoop dat je een heel erg leuke, korte vakantie in Noorwegen hebt.

    Van de week op mijn werk moest ik een pakketje maken en dat ging naar Umea, grappig he.

    Vele groetjes van Corry en ik hoop dat het weer ook snel beter wordt bij jou.


  • 05 Mei 2014 - 22:06

    Pauline Roost:

    Hej Corry,

    Mijn sport hier in Umeå is fietsen, naar de uni of naar de stad. Verder doe ik geen sport meer want het dansen is afgelopen, en het sportcentrum is heel erg duur.

    Ik ben al bijna helemaal klaar voor Lofoten, mijn koffertje staat al gepakt en barst bijna uit z'n voegen.

    Wat een toeval dat hier een pakketje naar toe moest.

    Het weer is nog niet echt beter geworden, maar het heeft vandaag niet gehageld, dus dat is al iets. Al heeft het wel weer gesneeuwd.
    Het goede nieuws is dat het hier sinds zaterdag officieel langer licht is dan in Nederland. De zon komt hier rond 4 uur op en gaat na 9 uur onder. In Nederland komt de zon rond 6 uur pas op en gaat ook net na 9 uur onder. Maar het is hier wel behoorlijk lang schemer, en vanaf juni wordt het hier helemaal niet meer donker, al gaat de zon nog wel onder. Dat zal wel even wennen zijn, maar gelukkig gaat het geleidelijk en wordt ik niet elke dag meer wakker van de opkomende zon.

    Gr's Pauline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Umeå

Stage in Umeå (Zweden)

Ik ga naar Umeå voor mijn eerste Masterstage.

Recente Reisverslagen:

25 Juli 2016

Reunië 2.0

05 Juli 2015

Reünie

31 Juli 2014

Weer thuis!

22 Juli 2014

De laatste uurtjes

22 Juli 2014

Zomer2.0
Pauline

Actief sinds 09 Sept. 2013
Verslag gelezen: 452
Totaal aantal bezoekers 159764

Voorgaande reizen:

01 Maart 2017 - 29 Februari 2020

PhD in Parijs

11 November 2016 - 14 November 2016

Citytrip Parijs

27 Juli 2016 - 06 Augustus 2016

Vakantie Wenen en Slovenië

02 Februari 2016 - 04 Februari 2016

Innsbruck

13 Oktober 2015 - 18 Oktober 2015

London

25 Juli 2015 - 07 Augustus 2015

Vakantie Slovenië

17 Januari 2014 - 23 Juli 2014

Stage in Umeå (Zweden)

Landen bezocht: