In Ljubljana - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van Pauline Roost - WaarBenJij.nu In Ljubljana - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van Pauline Roost - WaarBenJij.nu

In Ljubljana

Door: Pauline

Blijf op de hoogte en volg Pauline

28 Juli 2015 | Slovenië, Ljubljana

...

Na de hereniging met mijn familie en te genoten hebben van alle rust was het tijd voor mijn verjaardag. De dag ervoor hebben we een tripje gemaakt naar de hoofdstad van Slovenië, Ljubljana. Hier hebben we lekker rond gekeken, genoten van het goede weer en wat gewinkeld. Het is een hele mooie oude stad waar je lekker langs de rivier kunt wandelen. Natuurlijk kun je er ook lekker eten en genieten van de mooie oude gebouwen. Na een drukke dag en een lekker avondmaal werd het dan toch spannend. Ik zou namelijk een vriendin opzoeken die ook in Umeå ontmoet heb, en mijn verjaardag zou ik met haar gaan doorbrengen in haar eigen land.

Maar behalve dat het een mooie stad is zijn er toch nog een paar dingen de moeite van het vermelden waard. Zo was er een plein waar het altijd regende, de reden hiervan weet ik niet precies, maar er hing een sprinkler installatie. Verder was op dit plein ook een schaalmodel van de gehele stad, en grensde het aan verschillende mooie bruggen. Deze deden mij denken aan hoe ik mij Venetië voorstel. Erg mooi. Verder had je vanaf hier ook uitzicht op het kasteel, dat we later op de dag bezocht hebben. Dit was niet echt een kasteel als meer een opgelapte ruïne. Om bij het 'kasteel' te komen moest je met een kabelbaan, best spannend met hoogtevrees, naar de top van een heuvel/berg. Dit zorgde er dus voor dat je een prachtig uitzicht had over de stad vanuit het kasteel. In het kasteel waren verschillende tentoonstellingen, waaronder een over martelwerktuigen. Daarnaast had de kapel een heel mooie plafondschildering en was er een schrijver die je naam in schoonschrift op een boekenlegger schreef. Verder had het kasteel natuurlijk ook een toren, van waaruit je een adembenemend uitzicht had over de stad. Helaas kon je er alleen komen via een wenteltrap, dus in mijn geval letterlijk adembenemend.

Na het kasteel was het eindelijk tijd om naar de beroemde drakenbrug te gaan. Deze staat bekend als het symbool van Ljubljana, en is toch wel een van de grootste toeristen attracties. Na het verplichte fotomoment hebben we nog over een leuk marktje met souvenirs gewandeld aan de waterkant. Daarna was het eindelijk tijd voor het avondeten, wat bij mij uit gerstepap bestond, wat verrassend lekker is. Daarna was het tijd voor de hereniging met M.

's Avonds hebben we elkaar na lange tijd dus eindelijk weer gezien, en nu in haar thuisland. We zijn de avond begonnen met een avondwandeling langs de rivier, wat een prachtig uitzicht bood over de stad. Hiervoor hebben we onszelf beloond met een gigantische ijscoupe. Daarna zijn we naar een arbeidersbuurt gegaan waar M haar eigen flatje heeft omdat ze werkt en studeert in Ljubljana. Dit is ook de plaats waar ik zou overnachten. 's Avonds hebben we nog een wandeling door de buurt gemaakt en heb ik een kijkje gekregen in het normale leven in Slovenië. Ljubljana is een zeer groene stad met veel openbare plekken voor vermaak. Het was toch wel anders dan ik verwacht had, veel minder oost-Europees. Dus, zeker een aanrader om te bezoeken.

...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Slovenië, Ljubljana

Vakantie Slovenië

Vakantie met de familie.

Recente Reisverslagen:

06 Augustus 2015

Einde van de vakantie

29 Juli 2015

Verjaardag vol lekker eten

28 Juli 2015

In Ljubljana

27 Juli 2015

De eerste dagen

25 Juli 2015

De treinreis
Pauline

Actief sinds 09 Sept. 2013
Verslag gelezen: 355
Totaal aantal bezoekers 159713

Voorgaande reizen:

01 Maart 2017 - 29 Februari 2020

PhD in Parijs

11 November 2016 - 14 November 2016

Citytrip Parijs

27 Juli 2016 - 06 Augustus 2016

Vakantie Wenen en Slovenië

02 Februari 2016 - 04 Februari 2016

Innsbruck

13 Oktober 2015 - 18 Oktober 2015

London

25 Juli 2015 - 07 Augustus 2015

Vakantie Slovenië

17 Januari 2014 - 23 Juli 2014

Stage in Umeå (Zweden)

Landen bezocht: