Summerschool in Denemarken - Reisverslag uit Helsingør, Denemarken van Pauline Roost - WaarBenJij.nu Summerschool in Denemarken - Reisverslag uit Helsingør, Denemarken van Pauline Roost - WaarBenJij.nu

Summerschool in Denemarken

Door: Pauline

Blijf op de hoogte en volg Pauline

15 Mei 2017 | Denemarken, Helsingør

Lieve lezers,

De afgelopen was een spannende, mijn eerste (buitenlandse) trip voor het werk; lekker genieten van de voordelen van het deelnemen aan een Europees project.

Voor het zover was moest ik vrijdag eerst nog werken, maar ook dit was niet zoals normaal. De dag begon namelijk met een ontbijt, mede-georganiseerd door mijn. Dit ontbijt was speciaal voor alle jonge onderzoekers in het centrum waar ik werk, om communicatie en connecties te bevorderen, als onderdeel van het PhD-studenten netwerk. Alles verliep prima en het was best gezellig. Helaas heb ik er geen andere buitenlandse studenten kunnen ontmoeten (want die waren er niet), maar ik heb wel de band met mijn directe collega's kunnen verbeteren.

Op zondag was het dan eindelijk zover, het tripje naar Denemarken. Mijn huisgenoot zit in het zelfde project en moest dus ook naar het zelfde congres/summer school (het heet summer school vanwege de vele lezingen, maar helaas vinden deze congressen niet in de zomer plaats). We vertrokken al vroeg van huis omdat het een behoorlijke reis is naar het vliegveld, zeker op zondag morgen. Deze reis verliep eigenlijk heel soepel ... te soepel bleek, want eenmaal in de bus op de luchthaven (die ons naar het vliegtuig bracht) mochten we er niet meer uit. Er bleek een passagier in het vliegtuig te zitten die niet de trap af kon lopen, er moest dus gewacht worden op een lift. Dit duurde helaas een behoorlijke tijd, waardoor we vertraging opliepen. Gelukkig hadden we geen strakke planning, en maakte het niet zo veel uit. Het leek de Fransen trouwens een goed idee om de bus te gaan tanken nu deze toch stil stond, beetje vreemd. Maar goed, eenmaal in Kopenhagen geland zijn we met de trein doorgereisd naar het puntje van Denemarken, naar Helsingør om precies te zijn. In deze kustplaats zou de volgende dag het congres beginnen. Het hotel bleek net zo chic te zien als verwacht, en ik voelde me dan ook behoorlijk uit de toon vallen in mijn spijkerbroek. Voordat we gingen eten hebben we dus eerst maar een douche genomen en wat netters aangetrokken. Het avondeten viel een beetje tegen, het restaurant was gesloten waardoor er maar een paar gerechten overbleven op de kaart. Mijn keuze viel op zalm, helaas bleek dit koude zalm te zien, geserveerd met waterkers en koude groentepuree. Later op de avond hebben we gezellig wat gedronken met andere sommige andere studenten die één voor één binnen kwamen druppelen (wij waren de eersten). Het was gezellig om zo informeel kennis te maken voor het officiële gedeelte begon.

Op maandag ging de wekker al vroeg voor de eerste lezingen. Maar eerst natuurlijk het ontbijt, lekker uitgebreid met pannenkoeken, roerei met spek, stokbrood, fruit en muesli. De hele dag waren er lezingen en in de avond stond een barbecue op het programma. Dit hield in dat het eten buiten klaar gemaakt werd door de kok, en wij dit binnen op aten. Dinsdag waren er weer de hele dag lezingen en werd de dag afgesloten met een vistochtje. Het was behoorlijk koud, maar toch leuk. We zijn een stuk naar het Zuiden gevaren en mochten daar allemaal proberen iets te vangen, of genieten van onze picknick (broodjes en fruit). Helaas is het mij niet gelukt een vis te vangen, maar ik heb wel met veel mensen kunnen kletsen, kunnen ontspannen, en van het mooie uitzicht kunnen genieten. Je kon zowel Zweden als Denemarken zien liggen, al kon dat ook vanuit het hotel. Waar we zaten is het namelijk maar 4 kilometer naar Zweden, naar Helsingborg.

Op woensdag was het DE dag, de presentaties voor de andere studenten en begeleiders. Best spannend om voor deze experts te presenteren, maar gelukkig ging het prima. Er werden goede en nuttige vragen gesteld, en het was een mooi geheel. Deze dag was gelukkig iets eerder afgelopen dan de andere dagen, dat was ook wel nodig na deze intensieve dagen. 's Avonds zijn we naar Kronbrog geweest, dat is een kasteel dat op de werelderfgoedlijst staat, daarnaast is het ook het kasteel waarop Hamlet, van Shakespear, op gebaseerd is. Hier kregen we een rondleiding van een gids, inclusief leuke verhalen. Ik heb er in ieder geval van genoten. Daarna was het tijd voor een luxe diner in het hotel. Helaas niet zo luxe dat we een toetje kregen, wat dan ook groot punt van klagen was.

Het eten in het hotel was sowieso wel een punt waar veel over te klagen viel. Het ontbijt was prima, met lekker veel verschillende keuzes. De lunch leek de eerste dag best oké; pork belly, aardappelsalade, geroosterde sla, asperges, vissalade, en een soepje. Dag twee viel echter een beetje tegen, de asperges waren vervangen door hele wortels en het soepje was anders, maar verder ... Dag drie viel heel erg tegen, dit was namelijk weer hetzelfde dan de eerste dag. En je raadt het al, dag vier was gelijk aan dag twee. Maar daar hield het niet bij op, want bij de barbecue werden er ook pork belly, aardappel salade en de zelfde groenten geserveerd. Ook bij het chique diner in het restaurant kwamen weer dezelfde gerechten langs, inclusief kip. Beetje jammer dus.

*onderbreking om te skypen met papa en mama*

Op donderdag was de laatste dag van de conferentie, maar deze was gelukkig wat minder zwaar. Deze dag was vooral om de andere studenten binnen het project beter te leren kennen, waar we natuurlijk 's avonds zelf ook al aan gewerkt hadden. Omdat na deze korte dag te vieren dat de eerste conferentie geslaagd was zijn we dit gaan vieren in Zweden, gewoon omdat het kon. We hebben de boot naar de overkant genomen en zijn vanuit daar met de trein naar Lund gegaan. Hier werken twee meisjes van het project, en zij hebben ons de stad laten zien. We hebben heerlijk bij de kebabzaak gegeten en onze benen gestrekt, wat wel nodig was na meer dan 3 dagen zitten. De conferentie was erg leuk, maar ook erg vermoeiend. Het voelde ook een beetje als vakantie door het chique hotel, maar ook vooral door de taal. Het was toch wel heel erg fijn om bijna alleen maar Engels te horen, en alles te begrijpen zonder na te denken. Bijna alles was gewoon vertaald, maar zelfs zonder dat begrijp ik behoorlijk veel van het Deens. De bekendere cultuur en gebruiken riepen ook wel een beetje een thuis-gevoel op.

Op vrijdag begon echter de echte vakantie pas. Met elf studenten zijn we voor het weekend naar Kopenhagen gegaan. Hier hadden we een hostel geboekt, wat nog een behoorlijk gedoe was. We zijn met z'n allen per trein gereisd, en allereerst naar het hostel gegaan. We deelden een prima kamer samen, mooi hostel, perfecte locatie. Nadat we allemaal een bedje hadden toegeëigend zijn we een gratis tour van Christianshavn, een wijk van Kopenhagen. Het was een leuke rondleiding met veel geschiedenis maar ook tips and trics voor als we naar Christiania zouden gaan, dit is een vrije gemeenschap in Kopenhagen. Dit gebied staat vooral bekend om zijn drugs en vrije geest. Hier hebben de andere studenten zelf gebrouwen bier geprobeerd, en zijn we lekker aan het meer gaan zitten. Het weer was ondertussen een stuk warmer en zonnig, maar niet zo warm dat een jas overbodig was. Hier heeft zich nog een student zich bij ons gevoegd, namelijk degene die in de buurt van Kopenhagen werkt, en dus ook gewoon overdag gewerkt had. We zijn naar Nyhavn gelopen, de bekende haven met de gekleurde huisjes. Daarna zijn we naar Papirøen gegaan om te eten, dit is een grote markt met voedselkraampjes van over de hele wereld. De dag hebben we afgesloten met een drankje in het hotel.

Op zaterdag begon de dag weer redelijk vroeg en moesten we eerst naar de supermarkt om ontbijt te kopen. Daarna zijn we te voet vertrokken naar Den lille Havfrue (De kleine zeemeermin), het bekende standbeeld. Vervolgens zijn we doorgegaan naar Kastellet, een kasteel met een karakteristieke vijfpuntige vorm. De volgende stop was Amalienborg, de koninklijke residentie, met daarbij een park aan het water. Hier heb ik de groep achter me gelaten, of eigenlijk zij mij, want ik had afgesproken met een Deense vriendin die ik nog ken van mijn tijd in Umeå. Samen zijn we eerst opzoek gegaan naar lunch; gevulde pasta met tomatensaus. Daarna hebben we de Rundetaarn beklommen, vanuit waar je een mooi uitzicht over de stad hebt. Ik had mij nooit gerealiseerd dat deze stad zo groot was, in mijn hoofd was hij veel kleiner. Eenmaal weer beneden zijn we naar Rosenborg Slot gegaan, en hebben we daar in het park van de zon genoten. Hier waren we zeker niet alleen, de hele studentenbevolking van de stad leek zich hier te bevinden. Ondertussen was het weer zelfs zo goed dat ik verbrand ben, alleen ik krijg het voor elkaar om naar Denemarken op vakantie te gaan en dan verbrand terug te komen. Daarna zijn we weer naar Nyhavn gegaan om nogmaals van dit typische plekje te genieten en tevens een warme wafel met ijs te eten aan de kade. Toen ons buikje weer gevuld was en onze voetjes moe waren van al het lopen zijn we met de boot verder gegaan. Nogmaals heb ik me onderworpen aan een gids en meer over de stad en zijn geschiedenis geleerd. Daarna werd het tijd om me weer bij de rest te voegen en afscheid te nemen. Hopelijk zijn we elkaar snel weer! Met de andere studenten ben ik daarna naar een bar gegaan. Ik vond er niet zo veel aan, maar zij leken zich prima te vermaken. Uiteindelijk werd het best een late avond, maar dat was vooral omdat het ver lopen was en ik niet alleen wilde gaan. De avond duurt toch best wel lang als je moet wachten totdat je naar huis mag. Gelukkig heb ik het overleeft en heerlijk geslapen. Op zondagochtend was het helaas alweer tijd om naar het vliegveld te vertrekken en de lange reis terug te maken naar Parijs.

Vandaag moest ik helaas weer gewoon werken, net als de rest van de week. Maar daarna staan er weer leuke dingen op het programma. Marco komt op bezoek, dus ik ben benieuwd wat voor avonturen in Parijs dat met zich mee brengt. Daarover de volgende keer natuurlijk weer meer. Ik hoop jullie dan ook meer nieuws over mijn project te kunnen vertellen. Voor nu is het plan bijna rond en hoop ik binnenkort met het echte werk te kunnen gaan beginnen. Nu wordt het tijd om af te gaan sluiten en weer een nieuwe speld in mijn wereldkaart te steken. Welterusten!

Gr's Pauline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pauline

Actief sinds 09 Sept. 2013
Verslag gelezen: 341
Totaal aantal bezoekers 159762

Voorgaande reizen:

01 Maart 2017 - 29 Februari 2020

PhD in Parijs

11 November 2016 - 14 November 2016

Citytrip Parijs

27 Juli 2016 - 06 Augustus 2016

Vakantie Wenen en Slovenië

02 Februari 2016 - 04 Februari 2016

Innsbruck

13 Oktober 2015 - 18 Oktober 2015

London

25 Juli 2015 - 07 Augustus 2015

Vakantie Slovenië

17 Januari 2014 - 23 Juli 2014

Stage in Umeå (Zweden)

Landen bezocht: