Bezoek! - Reisverslag uit Versailles, Frankrijk van Pauline Roost - WaarBenJij.nu Bezoek! - Reisverslag uit Versailles, Frankrijk van Pauline Roost - WaarBenJij.nu

Bezoek!

Door: Pauline

Blijf op de hoogte en volg Pauline

24 Juli 2017 | Frankrijk, Versailles

Salut tout le monde,

De afgelopen week is er al weer veel gebeurd. Het vorige verslag schreef ik nog vanuit de trein terug naar Parijs, deze keer zit ik weer gewoon aan mijn eigen bureautje. Na mijn vorige verslag ben ik direct Mieke gaan ophalen op het station, helaas niet hetzelfde dan waar ik aankwam. Maar wat extra reistijd had ik er natuurlijk graag voor over. Vanuit Gare du Nord zijn we samen naar mijn appartement gegaan. Omdat ik een behoorlijk tijd weg was geweest moesten we eerst boodschappen gaan doen. Maar het belangrijkste was natuurlijk dat er gekletst moest worden, dat hebben we dan ook volop gedaan.

Op donderdag zijn we vroeg opgestaan, ofja, vroeg voor op een vakantie dag, en zijn we naar Parijs gegaan. Het plan was om naar de Catacomben te gaan, maar nadat we de rij zagen die daar stond hebben we daar toch maar van afgezien. In plaats daarvan zijn we naar het Cimetière du Montparnasse gegaan, het kerkhof van Montparnasse. Hier ligt onder andere Sartre begraven. Daarna hebben we onze toch voortgezet richting het Noorden van de stad. We hebben lekker met een boterham geluncht in de Jardin du Luxembourg, een bekend park in Parijs. Het is echt een oase van rust in het drukke Parijs, niet dat er weinig mensen zijn, maar ze lijken in ieder geval wat minder haastig. We zijn nog even de tijdelijke kunsttentoonstelling binnen gedoken, maar dat viel wat tegen (vond ik). Daarna zijn we via de winkelstraat richting het toeristische gebied bij de Quai St Michel gelopen. Hier hebben we crêpes gegeten als avondmaaltijd, een hartige en een zoete (ook Mieke kan er niet aan ontkomen :P). Daarna zijn we via de kade naar de Notre Dame gelopen, en hebben we een rondje over het Île de la Cité gemaakt om te eindigen bij Pont Neuf, de bekende brug met alle sloten eraan van verliefde stelletjes. Daarna waren we moe maar voldaan en zijn we maar huiswaarts gekeerd.

Vrijdag (14/7) was een nationale feestdag in Frankrijk, namelijk de bestorming van de Bastille, waarmee in 1789 de Franse Revolutie begon. Weer waren we vroeg uit te veren, dit maal om naar Versaille af te reizen. Misschien niet de beste keuze om te gaan doen op deze dag vanwege de drukte, maar we wilden het beide graag zien. Eenmaal aangekomen op het plein voor kasteel van Versailles schrokken we toch wel een beetje van de lange rij, maar gelukkig waren we voorbereid en hadden we lunchpakketjes bij ons. Het wachten ging sneller voorbij dan gedacht, want er viel nog genoeg te kletsen. Eenmaal aangekomen bij de deur konden we lekker gratis doorlopen, wat is het toch fijn hier om onder de 26 te zijn (je mag dan bij veel musea gratis naar binnen of krijgt een fikse korting). We hebben ons rondje gemaakt door het kasteel, maar ook binnen was het behoorlijk druk. Persoonlijk vond ik het niet super mooi, want de aankleding is super druk met veel goed en drukke tapijten, ook zijn er vooral veel schilderijen overgebleven en minder meubilair. Maar ik kan nu wel zeggen dat ik het gezien heb. Daarna hebben we ons naar buiten gegeven, naar het park. Hier zijn we naar de achterkant van het kasteel gelopen, waar je een prachtig uitzicht hebt over het kasteel.

Vanuit daar hebben we ons naar het Grand Trianon begeven, het 'vakantiehuisje' dat aan het einde van het uitgestrekte terrein staat. Ook hier mochten we weer gratis naar binnen, maar we moesten wel een beetje opschieten want het liep tegen sluitingstijd. Persoonlijk vond ik dit veel mooier want de inrichting was rustiger en veel minder protserig. Daarna kwam de tuin die een ware verrassing was. Voordat we deze zijn gaan ontdekken hebben we eerst een hele fotosessie gehouden aan de voet van de tuin. Daarna hebben we ons toch maar tussen het groen begeven. Een waar genot om door op te lopen, en ik zou dan ook graag nog eens terug gaan om de rest ervan te ontdekken. Helaas ging de tuin sluiten en moesten we ons naar buiten begeven.

Daarna zijn we met de trein direct doorgereisd naar Parijs waar we heerlijk Indiaas gegeten hebben. Een nieuwe ontdekking voor mij, maar zeker een aanrader. De volgende ontdekking was het brandweerbal. Hier hadden we de vorige avond over gelezen op internet; gratis ballen die georganiseerd worden door de brandweereenheden van de stad. Dit bleek een goed feestje buiten te zijn, mer een DJ, verlichting, drinken en eten, en mensen van alle verschillende leeftijden. We hebben ons prima vermaakt, en ook nog eens de brandweer ermee gesteund. Even voelde het alsof ik een echte Parijzenaar was!

De dag erna ging de wekker iets minder vroeg, maar werd het toch nog haasten. Mijn ouders zouden namelijk op bezoek komen, en kwamen iets eerder dan verwacht, dus toch maar snel opstaan en ontbijten. Daarna was het werken geblazen, want ze kwamen een tafel brengen. Om onszelf te belonen zijn we daarna gaan uiteten in Châtillon (waar ik woon). De kaart was een krijtbord dat op een lege stoel werd gezet, en was gevuld met wat atypische dingen om te eten, dat wil zeggen die je niet zo snel in Nederland zult tegen komen. Het konijn is me zeer goed bevallen, en ook de paardenburger leek goed in de smaak te vallen. Helaas was het daarna tijd om afscheid te nemen van Mieke :(

Maar ik kan terug kijken op een super leuke tijd! Veel tijd om verdrietig te zijn was er natuurlijk niet, want mijn ouders waren er natuurlijk ook nog. Na de lunch wist ik het voor elkaar te krijgen om een bank te kopen via internet die we diezelfde dag nog op konden halen. Dus opeens had ik meubilair in de huiskamer, wat een verschil. Het voelt al helemaal als een thuis nu. En het ook nog eens een slaapbank, dus kunnen we lekker veel gasten ontvangen. Wie wil? De volgende ochtend hebben we het lekker rustig aangedaan. Als afscheid zijn we weer gaan uiteten, weer in Châtillon. Daarna was het helaas toch echt tijd om ook gedag te zeggen tegen mijn ouders.

Op maandag begon het harde werken weer en ben ik eindelijk echt met mijn experimenten begonnen. De dagen van verveeld artikelen lezen voorbij, ik moet echt wat doen voor de kost nu. Gelukkig bevalt het me prima tot nu toe, al zijn mijn dagen ook al direct wat langer geworden. Maar niet getreurd, want de afleiding was alweer onderweg. Woensdag ben ik weer afgereisd naar het een station, dit maal om Leonie op te halen. Samen zijn we teruggegaan naar mijn 'huisje' en hebben we volop kunnen kletsen. Ze is de eerste (en tot nu toe enige) die het geheel gemeubileerd gezien heeft. Ik hoop dat het goedgekeurd is :P

Op donderdag ging voor mij de wekker heel erg vroeg, en ben ik alleen opgestaan om naar het werk te gaan. Er waren wat dingen waar ik echt niet onderuit kon. Gelukkig was ik redelijk snel klaar en konden we op tijd naar Parijs gaan om daar te gaan lunchen. Op het wensenlijstje stond een Franse lunch van minstens twee gangen. Ook dit maal heb ik weer een 'vreemd' die gegeten; eend, jammie. Vanuit daar zijn we naar de Jardin du plantes gelopen (waar ik al eens geweest was met Marco), maar nu om naar het Natuurhistorisch museum te gaan. Hier mochten we ook al gratis naar binnen, jippie. Naar binnen gaan was nog wel even schrikken want de eerste aanblik was van vele dierlijke skeletten die je recht aanstaren. Ik vond het niet zozeer een museum maar meer een erg uitgebreide verzameling van skeletten, maar desondanks was het toch interessant om dit te zien. Zeker zo allemaal bij elkaar kun je goed de verschillen en overeenkomsten zien. En sommige dieren zijn gewoon indrukwekkend, zoals een giraffe of een walvis. Naast allemaal hedendaagse diersoorten was er ook nog een hele afdeling met dinosauriërs, vrij vergelijkbaar maar nog wel een maatje groter. Na al dit dood zijn we een rondje door het park gaan lopen om naar alle levende planten te gaan kijken.

In de avond zijn we even een hapje Italiaans gaan eten en daarna doorgegaan naar een borrel van mijn werk. Mijn eerste activiteit als bestuurslid van Actif, het was gezellig maar mijn stem had het ondertussen even opgegeven. We hebben het dus maar niet te laat gemaakt. Maar gelukkig kun je nog steeds wel fluisterend kletsen, dus mijn gebrek aan stem mocht de pret niet drukken, en we hebben dan ook tot in de late uurtjes gekletst. Vrijdag konden we een soort van uitslapen en hebben we het rustig aangedaan. Samen zijn we naar Gare du Nord afgereisd vanwaar Leonie haar reis terug naar Nederland begonnen is en ik maar weer terug naar het werk ben gegaan.

Het afgelopen weekend was ik alleen, erg vreemd na al het bezoek de afgelopen tijd. Maar stiekem toch ook wel een beetje fijn. Zaterdag heb ik het lekker rustig aangedaan en me vooral beziggehouden met het huishouden en andere super nuttige dingen zoals lezen en serie kijken. Op zondag ben ik naar de stad gegaan om wat dingen te kopen en gewoon even buiten te zijn. Mijn keuze qua dag was niet echt de beste want een groot deel van het centrum was afgezet vanwege de finale van de tour de France. Maar gewapend met een boek heb ik alsnog een rustig plekje in het park kunnen vinden. Na mijn heerlijke rustige weekendje begon mijn werkweek alweer meteen goed met een lange dag, maar gelukkig staan er aankomend weekend allerlei leuke dingen op het programma. Ik ben namelijk jarig en dat moet gevierd worden, en wel in Nederland.

Gr's Pauline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pauline

Actief sinds 09 Sept. 2013
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 159776

Voorgaande reizen:

01 Maart 2017 - 29 Februari 2020

PhD in Parijs

11 November 2016 - 14 November 2016

Citytrip Parijs

27 Juli 2016 - 06 Augustus 2016

Vakantie Wenen en Slovenië

02 Februari 2016 - 04 Februari 2016

Innsbruck

13 Oktober 2015 - 18 Oktober 2015

London

25 Juli 2015 - 07 Augustus 2015

Vakantie Slovenië

17 Januari 2014 - 23 Juli 2014

Stage in Umeå (Zweden)

Landen bezocht: