Dagje in Lille en Weekendje in Parijs - Reisverslag uit Rijsel, Frankrijk van Pauline Roost - WaarBenJij.nu Dagje in Lille en Weekendje in Parijs - Reisverslag uit Rijsel, Frankrijk van Pauline Roost - WaarBenJij.nu

Dagje in Lille en Weekendje in Parijs

Door: Pauline

Blijf op de hoogte en volg Pauline

01 Mei 2018 | Frankrijk, Rijsel

Hallo Allemaal,

Tijdens deze drukke periode heb ik gelukkig toch even tijd gevonden om mijn reisdagboek bij te werken. Dat ik zo druk ben betekend echter wel dat er voor jullie genoeg te lezen valt, en ook dat ik me niet hoef te vervelen.

Het vorige weekend, dus direct na mijn vorige reisverslag, ben ik op zondag vertrokken naar Lille. Samen met twee collega's zaten we op zondagochtend in alle vroegte in de trein. Een dik uur laten kwamen we aan en zijn we eerst maar eens onze tassen gaan droppen in onze hotels. Meervoud ja, want door drukte in de stad vanwege verschillende conferenties sliepen we allemaal in een ander hotel. Gelukkig lagen deze wel allemaal dicht bij elkaar en dicht bij het treinstation. Tot mijn verrassing kon ik niet alleen mijn bagage achterlaten, maar kon ik zelfs al inchecken en mijn tas op mijn kamer achterlaten. Helaas bleek dat toch niet zo'n leuke verrassing want de kamer was nog niet schoongemaakt. Verder was de kamer ook niet veel soeps, maar dat wist ik al van te voren. Het was een klein hokje met een eenpersoonsbed erin, een stoel, en een kledingrek, verder was er ook nog een mini-badkamertje.

Maar genoeg gezeurd over mijn hotel. We zijn onze ontdekkingstocht door Lille begonnen met gewoon wat rondlopen door de stad. Omdat het zondag was was de binnenstad gesloten, maar er bleek wel een markt te zijn waar veel leven was. Daar in de buurt zijn we dus ook maar lunchen, lekker buiten op het terrasje want het was heerlijk weer. Na een goede lunch zijn we naar de kleine dierentuin gegaan, waar we ons prima vermaakt hebben met beestjes kijken. Nu heb ik in ieder geval een luiaard en buideldier kunnen zien. En verder natuurlijk nog een hele hoop andere dieren, maar die twee had ik nog nooit eerder in het echt gezien (denk ik) :P Daarna zijn we terug gegaan naar onze hotels om wat bij te komen om vervolgens weer bij elkaar te komen voor het avondeten. Uiteindelijk kwamen we daarvoor terecht praktisch naast het restaurant waar we geluncht hadden. En omdat het nog steeds lekker weer was hebben we weer buiten op het terras gezeten.

Op maandag ochtend begon de conferentie pas echt, maar daar moesten we eerst nog zien te komen. Omdat er een staking was van de treinen (alweer!) moesten we een ander vervoermiddel zien te vinden om ons naar de rand van de stad te begeven. We kozen voor de taxi. Maar dit bleek toch niet helemaal de beste keuze te zijn geweest. We werden namelijk afgezet bij het verkeerde gebouw, waardoor we alsnog een kwartier moesten lopen, en we ook nog eens te laat kwamen (gelukkig niet erg, want de baas was ook te laat). Tijdens onze wandeling kwamen we er achter dat er een metrolijn liep vanaf het centrum, en we die dus gewoon zouden kunnen gebruiken om ons te verplaatsen. Misschien hadden we toch iets te veel vertrouwd op google, die daar helemaal niets over zei, oeps.

Na een lange dag vol lezingen, die wel erg interessant waren want ze gingen allemaal over Parkinson, was het tijd voor het diner. Dat werd aangeboden door de organisatie als onderdeel van de conferentie. Tot onze verrassing bleek dit precies tussen onze twee restaurants van de dag ervoor de liggen, wat een toeval! Ook dit eten was weer prima, al misschien wel een beetje weinig.

Dinsdag was alweer onze laatste dag in Lille. We hadden zelfs zo'n haast om weer thuis te komen dat we zelfs een trein eerder genomen hebben. Dat kon prima omdat het nog steeds een stakingsdag was, en er dus makkelijk geschoven kon worden. We waren op zich al blij dat onze trein terug überhaupt ging, want vele waren er afgelast. De meeste andere mensen van ons lab hadden er bij voorbaat al voor gekozen om zelf met te auto te gaan, maar helaas hadden wij de luxe niet.

Helaas was de tijd in Lille maar kort, waardoor ik nog niet echt het idee heb dat ik de stad gezien heb. De dierentuin was leuk, en de sfeer leek ook wel prima, maar in een verlaten winkelstraat is dat moeilijk te beoordelen. Ik hoop dat ik nog een keertje terug kan gaan om wat meer van de stad te zien.

Nadat ik terug was van Lille had ik niet heel veel tijd om bij te komen, want op donderdag stonden papa en mama alweer op de stoep. Zoals beloofd had ik er voor gezorgd dat het eten klaarstond (ragout) toen ze aankwamen in de avond. Het was niet helemaal zoveel geworden als ik gewild had, maar ragout kan ik dus ook weer afstrepen van mijn lijstje met Franse gerechten. Op vrijdag moest ik helaas gewoon werken, maar gelukkig stond als tegenprestatie het eten op tafel toen ik thuiskwam (pasta met witte asperges).

Op zaterdag wilden we eigenlijk naar Versailles gaan, maar door weer een staking werd dat erg moeilijk, dus hebben we er voor gekozen om door Parijs te gaan lopen. We zijn eerste met de metro naar La Defense gegaan, het zakendistrict, om vanuit daar het uitzicht en de Arc de Triomph te bekijken. Vervolgens zijn we met de metro naar de Arc de Triomph gegaan om die van dichtbij te bekijken en daarna over de Champs-Elysees te lopen. Tussen alle winkelende mensen en dure winkels door hebben we ons richting het Louvre begeven. Onderweg hebben we een omweg gemaakt om het huis van de president (Palais de l'Élysée) te bekijken, maar daar viel eigenlijk alleen een dichte poort te zien in een chique buurt. Om even bij te komen zijn we thee gaan drinken in de Engelse boekwinkel. Daarna zijn we door de Tuilleries (tuinen) naar het winkelcentrum bij het Louvre gelopen, waar de omgekeerde glazen piramide staat. We zijn nog snel even het Louvre ingedoken om ook de grote glazen piramide van onderen te bewonderen. Daarna zijn we verder gelopen richting de Notre Dame, om daar in het toeristische gebied iets te gaan eten. De keuze viel op de Franse keuken.
Daarna hebben we de metro terug genomen. Het was een lange dag geweest, en ik was dan ook blij om naar huis te gaan.

Op zondag hebben we ons afgekeerd van Parijs en zijn we naar een groot winkelcentrum buiten Parijs gegaan. Daar hebben we ons prima vermaakt en ietsje te veel geld uitgegeven. Eenmaal weer thuis wilden we graag ergens in de buurt gaan uit eten, maar alles bleek dicht te zijn. Toen zijn we dus maar pizza gaan halen, dat was ten minste wel open op zondag. 's Maandags wilden we, weer, naar Versaille gaan, maar dit maal zat het weer tegen. Waar we er zondag geen last van hadden omdat we binnen waren zou dat ik Versaille niet het geval zijn. Daarom hebben we maar besloten om het tripje uit te stellen tot een andere keer. We hebben ons in plaats daarvan prima vermaakt binnen, lekker warm en droog. En om het lange weekend af te sluiten zijn we gaan uiteten, dit keer bleek er gelukkig wel wat open te zijn. De keuze viel op de nieuwe Thai een stukje verderop.

Vandaag is het de Dag van de Arbeid, wat hier gevierd wordt door massaal niet te werken, waardoor er eigenlijk vrij weinig te beleven valt op deze vrije dag. We hebben een wandeling door de buurt gemaakt en verder uitgebreid geluncht. Daarna was het helaas al tijd om afscheid te nemen, mijn minst favoriete deel :P De rest van de dag ben ik doorgekomen met huishoudelijke klusjes die ik eerder had laten liggen. En de rest van de avond zal ik het wel druk hebben met het pakken van mijn koffer. Het volgende tripje staat namelijk alweer voor de deur. Om precies te zijn, aankomende zaterdag kom in naar Nederland voor een week, en een week later ga ik rechtstreeks door naar Glasgow. Maar voordat het zover is ben ik eerst deze week nog druk met het YRLS. Het congress voor jonge onderzoekers waar ik de afgelopen tijd aan mee heb geholpen bij de organisatie. Nu kunnen we kijken of het zijn vruchten af heeft geworpen.

Tot snel,
Gr's Pauline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pauline

Actief sinds 09 Sept. 2013
Verslag gelezen: 238
Totaal aantal bezoekers 159779

Voorgaande reizen:

01 Maart 2017 - 29 Februari 2020

PhD in Parijs

11 November 2016 - 14 November 2016

Citytrip Parijs

27 Juli 2016 - 06 Augustus 2016

Vakantie Wenen en Slovenië

02 Februari 2016 - 04 Februari 2016

Innsbruck

13 Oktober 2015 - 18 Oktober 2015

London

25 Juli 2015 - 07 Augustus 2015

Vakantie Slovenië

17 Januari 2014 - 23 Juli 2014

Stage in Umeå (Zweden)

Landen bezocht: