Papierwerk en het Parijse leven - Reisverslag uit Montparnasse, Frankrijk van Pauline Roost - WaarBenJij.nu Papierwerk en het Parijse leven - Reisverslag uit Montparnasse, Frankrijk van Pauline Roost - WaarBenJij.nu

Papierwerk en het Parijse leven

Door: Pauline

Blijf op de hoogte en volg Pauline

18 Maart 2017 | Frankrijk, Montparnasse

Lieve Lezers,

Het vorige verslag sloot ik af met de hoop dat ik meer te weten zou komen over de richting van mijn project. Ondertussen is dat ook wel gebeurd, in heel grove lijnen dan, maar ik heb nog steeds niet heel veel echt gewerkt. De afgelopen tijd ben ik nog steeds heel veel bezig geweest met papierwerk en formulieren. Hopelijk zit er nu echt schot in de zaak, want bijna alles is op de post gedaan. Ondertussen heb ik ook een aansprakelijkheidsverzekering weten te bemachtigen en is mijn OV-pas gearriveerd. De papieren voor een sociaal nummer zijn opgestuurd, dus nu maar hopen dat ze dit ook accepteren met een contract in plaats van loonstrookjes (wat ze eigenlijk willen). Op mijn lijstje staan nog de doctoral school, zodat ik aan het eind mijn PhD kan behalen, en een telefoonnummer/abonnement, zodat ik weer wat meer contact kan hebben met de buitenwereld als ik aan het werk ben. Vanwege veiligheidsredenen heeft het instituut namelijk geen draadloos netwerk, dus geen telefoon voor mij tijdens het werk.

Die regels voor veiligheid hebben nog meer nadelen, zoals het niet kunnen Skypen via het netwerk van het instituut. Niet echt handig als je onderdeel bent van een internationaal onderzoeksproject. Mijn kennismaking met de project coördinator was dan ook 's avonds thuis voor de laptop. Een ander nadeel van de strenge regels en de bureaucratie is het feit dat ik nog niet het lab in mag om alvast mee te kijken bij de PET scans. Omdat een PET scan met radioactieve stoffen werkt (lage dosissen, niet gevaarlijk), moet ik eerst mijn pasjes krijgen om straling te meten. Voordat ik deze heb, mag ik het lab dus niet in.

Voor mijn project gaat het PET lab wel heel belangrijk zijn. Het is besloten dat ik de "PET-expert" ga worden, om de modellen te testen. Het idee is dat mijn mede-projectlid zich vooral gaan richten op het creëren van de modellen en de histologische validatie. Deze verdeling houdt dus in dat hij de modellen zal maken, ze vervolgens aan mij zal geven zodat ik ze kan scannen met PET, en er daarna met kleuringen gekeken gaat worden naar de cellen. Daarna kunnen de modellen verbeterd worden en kunnen we weer op nieuw beginnen. Voor wie het vergeten is, het doel van dit project is om een nieuwe therapie voor Parkinson te ontwikkelen, dit moet allereerst gemaakt worden en daarna getest worden op verschillende modellen, zoals bijvoorbeeld gekweekte hersencellen. Ik ben betrokken bij de stap van het testen van de nieuwe therapie, maar voordat we dat kunnen doen moeten eerst de modellen nog geperfectioneerd worden. Mocht je meer informatie willen, op de website van het project: http://curamdevices.ie/curam/research/eu-projects/brainmattrain/. Ik sta met naam en foto bij de Early Stage Researchers.

Maar genoeg gepraat over wetenschap, wat heb ik nog meer gedaan? Nu het hier allemaal begint te lopen ben ik langzaam aan het proberen om hier echt een leven op te bouwen. Ik ben gisteren voor het eerst weer gaan sporten. Op het instituut kun je namelijk lid worden van verschillende verenigingen, wonder die voor pilates en dansen, maar denk ook aan filmclub, voetbal, bridge en noem maar op. Ik ben naar een pilates les geweest, het was fijn weer te sporten, maar nu heb ik er toch wel wat spijt van, want ik heb spierpijn. Niet prettig als zitten al pijn doet. Ik twijfel nog of ik vaker naar de les wil gaan, niet door de spierpijn, maar vanwege het tijdstip. Het is namelijk tijdens de lunch, wat toch zorgt voor een behoorlijk gat in je dag. Niet dat dat hier een probleem is, meer dan een uur lunchen is behoorlijk normaal, en er gaan dan ook genoeg mensen rennen tijdens de lunch, of naar lessen zoals pilates. Aankomende week ga ik kijken bij de danslessen. Ik ben heel erg benieuwd wat ik daarvan ga vinden, aangezien het geen stijldansen is. Het is in ieder geval wel al een begin om weer te gaan sporten en misschien aansluiting te vinden bij mensen met de zelfde interesses. Ik voel me nu nog niet eenzaam, maar als ik hier geen vrienden ga maken voorzie ik dat toch wel in de toekomst. Om dat voor te zijn probeer ik nu al wat mensen te leren kennen. Nog niet heel succesvol op het moment, zeker omdat de taal ook niet echt mee werkt, maar het zijn alvast wat eerste stapjes. Over taal gesproken, mijn Frans is nog niet heel veel verbeterd. Ik ben de afgelopen week niet naar de les geweest omdat ik een bespreking had, maar ik blijf wel oefenen met mijn app en natuurlijk door gewoon mijn ogen en oren open te houden. Ook het sporten helpt mee, ik heb het woord voor been geleerd :) Ik blijf mijn best doen!

En dan was er natuurlijk vorig weekend ook nog bezoek. Mijn eerste echte bezoek hier in Parijs. Deze eer kwam toe aan Marco :) Het was tevens mijn eerste weekend in Parijs. Ik had van te voren bij collega's nagevraagd wat we konden gaan doen dat leuk was maar niet te toeristisch. Dus eigenlijk; Wat doet een echte Parijzenaar nu in het weekend. Hier kreeg ik heel veel antwoorden op, en ik heb dan nu ook een behoorlijk lange lijst met ideeën. Genoeg dus om de komende weekenden en bezoekjes te vullen. Maar nu terug naar het afgelopen weekend. Het weekend begon op Gare du Nord, het grote treinstation van Parijs waar de Thalys aankomt. Het voelde heel raar om hier langs de kant de staan en te kijken naar alle mensen die uitstappen, dit zie ik normaal alleen anderen doen. Het ging dan ook niet helemaal goed, want ik had hem gemist, maar ter verdediging er was heel druk vanwege vertraagde treinen. Nadat we elkaar eindelijk gevonden hadden zijn we direct naar mijn appartement gegaan om daarna snel door te gaan naar een restaurant om te eten. Gelukkig zijn er genoeg restaurant in Montparnasse, dus ook genoeg keuze. Deze avond werden het hamburgers, niet heel Frans, maar wel lekker. En als toetje vruchtencrumble met ijs en brownie met ijs. Wees maar niet bang, ik had geen twee toetjes, maar ik heb natuurlijk wel van beide gegeten :P

Op zaterdag zijn we de stad ingetrokken. We zijn eerst met de metro helemaal naar het Westen van de stad gegaan, naar het zakendistrict van Parijs. Niet omdat we kantoorgebouwen nu zo mooi vonden, maar omdat je vanaf daar een mooi uitzicht hebt over de Arc de Triomphe in de verte. Vanuit de Grande Arche (groot vierkant gebouw met gat) kijk je hier recht tegenaan. Vervolgens zijn we naar de markt gegaan aan de andere kant van de stad. Ik had de tip gekregen dat ik hier goedkoper fruit, groente en vlees kon kopen. De markt was behoorlijk klein en viel tegen, maar bleek inderdaad wel goedkoper te zijn. Deze teleurstelling zijn we dus maar even gaan wegdrinken in een klein cafeetje. Toen we thee bestelden kregen we muntthee, maar die vond ik nog lekker ook. Ik weet niet precies wat het was, maar het beviel prima. Omdat we toch nog een beetje toerist wilde spelen, hebben we besloten naar de Notre Damme te gaan. Die vind ik zelf toch wel erg mooi. Nadat we deze bewonderd hadden hebben we er nog een schepje bovenop gedaan en zijn we souvenirwinkeltjes gaan bekijken. Hier kon ik het niet laten baretten te kopen (ja, meervoud), want dat hoort er nu eenmaal bij als je in Parijs woont :P 's Avonds zijn we maar weer gaan uiteten, met als excuus dat de keuken hier te klein is om te koken. Dit keer viel de keuze op Italiaans.

Op zondag hebben we niet zoveel gedaan, we hebben lekker op de bank gehangen en lui gedaan. Om toch nog wat cultuur te snuiven en te genieten van het feit dat we in Frankrijk waren, zijn we die avond crêpes gaan eten. Eerste een hartig exemplaar van boekweit, de mijne met ham en ei, en daarna een zoet exemplaar als toetje. Chocolade met kokos en appelmoes met stroop (weer niet beide voor mij). En toen was het weekend samen alweer voor bij. Het weekend was een leuke mix tussen toeristisch Parijs en het alledaagse Parijs, met daarnaast ook nog het gewone leven.

Nu weer even een sprongetje in de tijd naar vandaag. Dit weekend is mijn eerste weekend alleen hier. Vandaag ben ik al vroeg naar de markt gegaan, dezelfde als vorige week, om weer boodschappen te gaan doen. Dit keer zag de markt er heel anders uit, er stonden opeens allemaal kraampjes op het plein en in de straten. De sfeer was heel anders dan vorige week in de middag. Ik heb me vermaakt en op mijn gemak alles bekeken. De prijs is echt veel goedkoper dan in de supermarkt, en het aanbod veel groter. Ik denk dat ik er maar een gewoonte van moet maken om op zaterdagochtend mijn fruit en groente te gaan kopen. Ik durfde het vandaag nog niet aan om vlees te kopen, maar dat zou daar ook nog kunnen. In plaats van kipfilet ligt hier de hele kip in de vitrine. Omdat ik niet zo goed weet wat ik hier mee aan moet, sla ik dat voorlopig nog maar even over. Maar mocht ik ooit een kip of duif of vis of ander dier in zijn geheel willen kopen, dan weet ik nu waar dit kan. Beetje jammer dat ik geen gehakt of ander vlees heb gezien dat ik wel zou kunnen gebruiken. Gelukkig kan af en toe vegetarisch eten geen kwaad.

Verder heb ik vandaag niet zo veel spannends gedaan, namelijk huishoudelijke klusjes. Wat ik morgen ga doen weet ik nog niet precies, maar misschien ga ik een stuk door de buurt lopen. Of als het weer enigszins redelijk is naar de Eiffeltoren lopen, gewoon omdat het kan. Dat zijn dan weer de voordelen van hier wonen, al voel ik me daardoor dan ook weer direct verplicht er ook van te genieten, omdat ik nu de kans heb. Wat ik besloten heb te gaan doen horen jullie vast in mijn volgende verslag. Verder zal ik ook proberen in de komende dagen wat foto's op Facebook te plaatsen van de afgelopen tijd.

Liefs,
Pauline

  • 19 Maart 2017 - 10:28

    Niessen:

    Leuk Pauline Opa Oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pauline

Actief sinds 09 Sept. 2013
Verslag gelezen: 404
Totaal aantal bezoekers 159707

Voorgaande reizen:

01 Maart 2017 - 29 Februari 2020

PhD in Parijs

11 November 2016 - 14 November 2016

Citytrip Parijs

27 Juli 2016 - 06 Augustus 2016

Vakantie Wenen en Slovenië

02 Februari 2016 - 04 Februari 2016

Innsbruck

13 Oktober 2015 - 18 Oktober 2015

London

25 Juli 2015 - 07 Augustus 2015

Vakantie Slovenië

17 Januari 2014 - 23 Juli 2014

Stage in Umeå (Zweden)

Landen bezocht: