ETDS! (European Tournament for Dancing Students) - Reisverslag uit Aken, Duitsland van Pauline Roost - WaarBenJij.nu ETDS! (European Tournament for Dancing Students) - Reisverslag uit Aken, Duitsland van Pauline Roost - WaarBenJij.nu

ETDS! (European Tournament for Dancing Students)

Door: Pauline

Blijf op de hoogte en volg Pauline

12 Juni 2017 | Duitsland, Aken

Lieve lezers,

Na mijn niet-originele titel en een beetje inspiratieloos verhaal van de vorige keer weet ik deze keer daadwerkelijk waar ik jullie over wil vertellen, namelijk het ETDS (zoals de titel al wel doet vermoeden). Zoals daar ook al beschreven is dat dus het European Tournament for Dancing Student, dat tweemaal per jaar ergens in Europa georganiseerd wordt. Over het algemeen ergens in Duitsland of Nederland, dit keer dus in Aken/Aachen. Gelukkig voor mij gaat hier een rechtstreekse Thalys verbinding naar toe, dus lekker makkelijk te bereiken. Nadat ik dus mijn koffer eindelijk leeg had van mijn vorige reisje naar Nederland heb ik het direct weer kunnen inpakken, maar dan met dansjurken en al wat er nog meer bij komt kijken. Om 6 uur vertrok mijn trein en om 9 uur stond ik in de danszaal, prima te doen dus. Omdat er een vertraging in het programma hoefde ik niet direct te gaan dansen, maar veel pauze kreeg ik ook niet. Omdat ik me niet van te voren met een partner had ingeschreven moest ik blind-daten. Dit houdt in dat je ter plekke met verschillende mensen danst, allen ook zonder partner, en je vervolgens met iemand naar keuze inschrijft voor deelname aan het toernooi. Gelukkig was ik erin geslaagd een partner voor het toernooi te vinden en kon ik dus ook lekker mee dansen.

De rest van de vrijdag avond hebben we besteed aan oefenen voor de volgende dag. Mijn skills waren toch echt een beetje roestig geworden sinds ik weg ben uit Nederland. De dansen die ik hier in Frankrijk doe zijn toch echt anders, en ook het niveau van de les en de focus zijn anders. Dus op vrijdag laat naar bed en op zaterdag weer vroeg op. De danszaal was trouwens in de menza/kantine en de slaapzalen in net opgeleverde studentenkamers, waardoor we steeds een stuk moesten lopen. Hierdoor moesten we ook nog eens extra vroeg opstaan, want je kunt niet even snel op en neer gaan om je haar of make-up af te maken. Helaas begon het programma op zaterdag later dan gepland, zeker omdat ik die tijd graag had besteed door langer te slapen. Uiteindelijk begon de wedstrijd en heb ik drie keer mogen dansen. We lagen dus al vrij snel uit het toernooi, maar ik ben zeker niet teleurgesteld over mijn prestaties. En het was ook gewoon erg leuk om weer Ballroom te dansen. Na de Ballroom wedstrijd was het tijd voor het thema-feest; Rock this town. Dus lekker in '50s stijl dansen, want op een danstoernooi wordt toch echt voornamelijk gedanst. Na een lange dag en een korte nacht ging op zondag de wekker weer heel vroeg. Dit keer stond de Latin op het programma. Hier hebben we beter gepresteerd dan de dag ervoor, want we kwamen zelfs tot de kwartfinale! Daar moet wel bijgezegd worden dat je eerst op niveau ingedeeld wordt, en dus strijd tegen mensen van een vergelijkbaar niveau. Op zondagavond was daarna het gala, inclusief diner. Ook hier werd natuurlijk weer volop gedanst. Helaas ging op maandagochtend mijn wekker weer op tijd af, want ik moest mijn trein halen. De rest van de maandag heb ik geprobeerd bij te komen van een fantastisch maar zeer vermoeiend weekend. Stiekem hoop ik dat ik ook het volgende ETDS er weer bij kan zijn.

Mocht je je afvragen waarom ik mee kan doen aan een toernooi van studenten ... ik sta sinds deze week officieel ingeschreven als PhD-student en kwalificeer dus nog steeds. Jippie, iets dat eindelijk geregeld is! Het enigste dat mij nu nog rest is de zorgverzekering/BSN nummer, ik heb al een tijdelijk nummer ontvangen, dus ook hier lijkt schot in de zaak te zitten.

Wat het weekend in Aachen trouwens extra leuk was, was dat het echt als een mini-vakantie voelde. Niet omdat ik zo uitgerust was toen ik terug kwam maar vooral om de taal. Het was best wel een verademing dat vanaf het moment dat ik uit de trein stapte ik weer alles kon verstaan en lezen. Ik was opeens weer onafhankelijk! Niet dat ik er nou perse blij van word continue in het Duits aangesproken te worden, maar het is toch fijn het te begrijpen en antwoord te kunnen geven.

Het afgelopen weekend heb ik het vooral rustig aangedaan, nog even een beetje bijkomen van het ETDS. Maar vooral ook genieten van het feit dat ik voor het eerst sinds maart een weekendje voor mezelf heb. Natuurlijk vind ik het ook super fijn om zoveel bezoek te hebben, maar even alleen doen waar ik zelf zin in heb is best wel lekker. Niet dat ik nou overal zoveel zin in had, want schoonmaken, wassen, etc zijn niet echt mijn hobby's maar het zal toch moeten gebeuren. Al heb ik natuurlijk ook genoeg tijd besteed aan hobby's; lezen en serie kijken. Het was hier heerlijk weer, maar lui als ik was heb ik daar vooral van genoten door voor de openslaande deuren te gaan zitten in het zonnetje. Kortom, ik het heerlijk een weekendje geluierd.

Het volgende weekend zal ik dat hopelijk wel weer goed maken door weer op ontdekking te gaan in Parijs, want dat is Marco er weer. Ik kijk er nu al heel erg naar uit! Het weekend daarna ben ik weer in Nederland, dus misschien tot snel!

Groetjes,
Pauline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pauline

Actief sinds 09 Sept. 2013
Verslag gelezen: 390
Totaal aantal bezoekers 159704

Voorgaande reizen:

01 Maart 2017 - 29 Februari 2020

PhD in Parijs

11 November 2016 - 14 November 2016

Citytrip Parijs

27 Juli 2016 - 06 Augustus 2016

Vakantie Wenen en Slovenië

02 Februari 2016 - 04 Februari 2016

Innsbruck

13 Oktober 2015 - 18 Oktober 2015

London

25 Juli 2015 - 07 Augustus 2015

Vakantie Slovenië

17 Januari 2014 - 23 Juli 2014

Stage in Umeå (Zweden)

Landen bezocht: