Franse PhD-verdediging - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Pauline Roost - WaarBenJij.nu Franse PhD-verdediging - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Pauline Roost - WaarBenJij.nu

Franse PhD-verdediging

Door: Pauline

Blijf op de hoogte en volg Pauline

24 September 2017 | Frankrijk, Parijs

Hallo allemaal,

Alweer is het enige tijd geleden dat ik iets geschreven heb, maar dat krijg je er een beetje van als ik niet zo veel doen, dan is er ook minder om over te schrijven. De laatste keer hield mijn verslag of dagboek, want dat is het eigenlijk meer, op net voordat ik weer naar Nederland ging. Voor dat het zover was was er op vrijdag ochtend eerst nog een ontbijt voor PhD-studenten georganiseerd. Helaas was de opkomst behoorlijk laag, maar daardoor gelukkig niet minder gezellig.

Door experimenten in de middag kon ik helaas niet op vrijdag naar Nederland afreizen maar stond ik midden in de nacht op om de eerste trein op Gare du Nord te nemen. Voor het eerst ben ik met de nachtbus gereisd, en heb zelfs een stuk een taxi gedeeld met iemand anders. Gelukkig verliep de reis soepel en kwam ik rond de lunch aan bij Marco. Daar hebben we samen het jubileum van het huwelijk van zijn ouders gevierd en de verjaardag van een goede vriend. Op zondag hebben we samen met familie en vrienden de dag doorgebracht in Nijmegen, lekker ouderwets met spelletjes.

Op maandag ging de wekker helaas alweer heel vroeg omdat ik weer in de trein moest stappen. Daarna begon een drukke werkweek met veel experimenten. Gelukkig heb ik het overleeft en af kunnen sluiten met gezellig skypen met het thuisfront. Het was vreemd om niet thuis te kunnen zijn want papa was jarig, maar met al het reizen van de afgelopen tijd leek het me beter om ook eens even rust te nemen. Om toch bij papa te kunnen zijn op zijn verjaardag hebben zowel Erwin als ik naar huis gebeld, tegelijkertijd, dus papa had toch beide kinderen een beetje erbij. Ook op afstand hadden we natuurlijk voor een cadeautje gezorgd, met wat hulp van mama. Gelukkig zal ik ze snel weer zien en kan ik hem echt proficiat wensen.

Maar ik heb niet het hele weekend alleen maar binnen gezeten. Zondag ben ik voor open monumenten dag naar een oude bibliotheek geweest, normaal is deze gesloten voor publiek omdat het een werk-/onderzoeksplek is voor kunst en talen. De bibliotheek heeft een prachtig gewelf plafond en muurschilderingen van de natuur zodat het lijkt alsof je naar buiten kijkt. Leuk om een keer te zien. Ik ben er echter nog steeds niet helemaal over uit of het de wachttijd wel helemaal waard was. Geheel tegen mijn verwachting is stond er namelijk een rij van zo'n 75 minuten om binnen te komen. Gelukkig had ik een boek bij me en ging de tijd zo toch behoorlijk snel. (De zaal heet Salle Labrouste, voor wie plaatjes wil bekijken op internet.)

Na dit toch redelijk rustige weekend begon een zeer intense werkweek, waarbij ik niet voor 7 uur naar huis ben gegaan. Mijn week zat helemaal vol met experimenten en het verwerken van data tussendoor. Gelukkig was er op dinsdag even tijd voor een kleine pauze en ben ik naar de eerste dansles van het seizoen kunnen gaan. Vrijdag was ook een drukke dag ondanks dat ik niet ben toegekomen aan experimenten of het doen van mijn werk. In de vroegte van de ochtend ben ik samen met twee andere leden van het bestuur afgereisd naar de universiteit (Paris-Sud) om daar een praatje te houden over ACTIF voor de nieuwe Master-studenten. Ik schrok een beetje toen ik zag dat we gepland stonden tussen allemaal belangrijke mensen, zoals afdelingshoofden en directeuren. Maar tot onze grote schokken werd ons verhaal wel degelijk gewaardeerd en kregen we achteraf in de pauze zelfs vragen. We werden aangesproken door meerdere mensen en hebben weer nieuwe contacten opgedaan voor samenwerkingen. En als bedankje kregen we ook nog een goodie bag van de universiteit.

Daarna werden we met de auto teruggebracht naar het CEA, niet omdat we nu zo'n luxe leven leiden maar omdat we haast hadden. In de middag vond namelijk de PhD verdediging plaats van een collega, en niet zomaar iemand maar het meisje dat ervoor gezorgd heeft dat ik ben gaan rennen. Genoeg reden dus om netjes op tijd in de zaal aanwezig te zijn. Helaas was het (bijna) gehaal in het Frans en begreep ik er dus niet veel van. Gelukkig was één jurylid niet Frans (Nederlands zelfs) en werden er ook vragen in het Engels gesteld. De rest van de tijd was mijn telefoon mijn grote vriend, net als in de ochtend tijdens de praatjes. Na dat ze met vlag en wimpel geslaagd was vond de traditionele borrel plaats. Een uitstekende gelegenheid om Franse gebakjes te proberen en champagne te dringen tijdens het werk. Hier werd ook het afscheidsfilmpje, gemaakt door alle collega's, getoond.

Daarna zijn we doorgegaan naar de cocktail bar in Parijs om met vrienden en collega's nog even door te feesten. Daar merkte ik toch wel een beetje dat mijn quotum aan Frans voor die dag al gehaald was (ik kon het even niet meer aan om alleen maar Frans om me heen te horen). Dus ik ben lekker vroeg naar huis gegaan en heb daar nog even heerlijk gelezen. En toen was het alweer weekend. Gisteren (zaterdag) heb ik eigenlijk alleen maar boodschappen gedaan, waarbij ik erachter kwam dat de drukke werkweek met veel staan niet heel goed was voor mijn rug. Dus de rest van de dag heb ik het lekker rustig aangedaan met een boek en vooral met skypen. Zoals vanouds lekker kletsen met thuis en de puzzel uit de krant maken met mama. 's Avonds heb ik zelf uiensoep gemaakt, die toch wel best wel goed gelukt was.

Vandaag moet ik tot mijn grote schaamte bekennen dat ik nog helemaal niet buiten ben geweest, en dat eigenlijk ook helemaal niet van plan ben. De ochtend heb ik doorgebracht met een boek en een kop thee op de bank. En vanmiddag staat er weer skype op het programma. Vanavond wil ik lekker pannenkoeken gaan bakken en Heel Holland Bakt kijken, zodat het weer even is alsof ik gewoon in Nederland ben.

Aankomende week heb ik hopelijk iets meer tijd om te gaan sporten en op het werk mijn data te gaan analyseren. Verder staat er donderdag nog een borrel van het werk op het programma, hopelijk komen er meer mensen opdagen dan bij het ontbijt. En vrijdag stap ik alweer op te trein richting Nederland om even geen Engels meer te hoeven praten :P Het weekend daarna gaat de reis naar Ierland, Galway om precies te zijn, voor de tweede summer school van het project waar ik in zit. Alle studenten en begeleiders komen weer bij elkaar om te laten zien wat er in de afgelopen tijd gedaan is. Gelukkig weer genoeg leuke dingen dus!

Groetjes,
Pauline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pauline

Actief sinds 09 Sept. 2013
Verslag gelezen: 293
Totaal aantal bezoekers 159720

Voorgaande reizen:

01 Maart 2017 - 29 Februari 2020

PhD in Parijs

11 November 2016 - 14 November 2016

Citytrip Parijs

27 Juli 2016 - 06 Augustus 2016

Vakantie Wenen en Slovenië

02 Februari 2016 - 04 Februari 2016

Innsbruck

13 Oktober 2015 - 18 Oktober 2015

London

25 Juli 2015 - 07 Augustus 2015

Vakantie Slovenië

17 Januari 2014 - 23 Juli 2014

Stage in Umeå (Zweden)

Landen bezocht: