Hej. Jag heter Pauline. Vad heter du? - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Pauline Roost - WaarBenJij.nu Hej. Jag heter Pauline. Vad heter du? - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Pauline Roost - WaarBenJij.nu

Hej. Jag heter Pauline. Vad heter du?

Door: Pauline

Blijf op de hoogte en volg Pauline

25 Februari 2014 | Zweden, Umeå

Hej!

Afgelopen week heb ik weer een aantal dingen ondernomen en er staan natuurlijk ook weer een hoop leuke dingen op het programma.

Allereerst de afgelopen anderhalve week 'even' bespreken. Op maandag ben ik zoals gewoonlijk weer naar volksdansen geweest. Op het einde waren er nog maar 6 mensen (3 dames en 3 heren) over, zodat we vooral veel hebben kunnen oefenen op de parendansen, zoals de wals.
Dinsdag was het tijd om een echte Zweedse film te kijken met mijn buddy group. De buddies hadden gezorgd voor wat lekker en natuurlijk de film, met Engelse ondertiteling. We hebben "I rymden finns inga känslor" gekeken, wat zoiets betekent als "in de ruimte zijn geen problemen". Voor de geinteresseerden, de Engelse titel is "Simple Simon". Het is een heel mooie film over een jongen met Asperger die het leven ontdekt.
Woensdag was het tijd voor taco's met twee vriendinnen, omdat de rest geen tijd had vanwege de tentamens. Gelukkig was het evengoed gezellig. Op donderdag was er een department meeting op stage, waar ik eindelijk werd voorgesteld aan de rest van het personeel. Beetje laat, maar nu weten mensen ten minste zeker dat ik er thuis hoor en geen verdwaalde student ben XD.
Vrijdag had ik weer een movienight georganiseerd in mijn woonkamer. Dit keer waren we met 7 meiden. Het was een heel gezellige avond en we hebben veel gelachen. Na de film hebben we op mijn kamer rond een denkbeeldig kampvuur gezeten, omdat de woonkamer al bezet was door een ander feestje.

Toen was het alweer weekend. Zaterdag was een behoorlijk drukke dag. Ik ben eerst met mijn buddygroup gaan bowlen, helemaal alleen. Wat inhoudt zonder onze Zweedse buddies om ons te helpen. Gelukkig is alles goed gegaan zonder problemen. We kunnen ons blijkbaar toch zelf redden zonder tolk. Daarna was het tijd voor een echt Zweeds avondmaal, gekookt door mijn Zweedse huisgenoot. Hij had gehaktballen en aardappelpuree gemaakt. Vooral de gehaktballen waren heel erg lekker. Het geheime ingrediënt was aardappelpuree in de gehaktballen, verrassend maar lekker. Daarna was het weer tijd voor de bekende pre-party. En daaropvolgend natuurlijk het echte feest. Dit keer een studenten Full Moon party. Het thema begrijp ik nog steeds niet helemaal, want de Zweedse studenten waren verkleed (als in slechte carnaval) en er werden lichtgevende bandjes uitgedeeld. Verder was het erg gezellig studentenfeest.
Zondag was het tijd om uit te slapen om daarna gezellig met de buddy group te gaan sleeën op de skihelling. Jaja, er is een kleine skihelling hier in Umeå, gewoon op loopafstand van mijn kamer. Gelukkig was er dit keer wel een (één) buddy bij om uit te leggen hoe alles hier in zijn werk ging. Er was ook een andere buddy group, en het plan was om een wedstrijd in sleeën te houden. Het sleeën was erg grappig, en het is fijn om even een klein kindje te mogen spelen. Er is namelijk een speciale, kleine, helling om te sleeën, en een wat grotere skihelling waar we na sluitingstijd ook vanaf konden sleeën. Mijn favoriete onderdeel was echter het kampvuur. Naast de skihelling staan namelijk hutjes waar je een kampvuur kunt maken. Het hout kun je gewoon onder aan de helling ophalen. Hier heb ik gezellig met mijn buddies zitten kletsen bij het warme vuurtje. Onder het genot van een Zweeds worstje, en iets minder van de Zweedse frisdrank (die viel toch wat tegen). Al met al was het een leuke middag.

Dan de planning voor de komende dagen. Donderdag staat er een maaltijd met de meiden uit mijn buddygroup op het programma. De bedoeling is dat iedereen verteld over zijn leven in zijn thuisland. Hoe zou je leven er uit zien als je niet hier was? Dus vertel iets over je familie, vrienden, school en hobbies. Ik vind het een heel leuk idee om zo meer over elkaar te weten te komen. En natuurlijk ook een leuke manier om meer te leren over andere culturen, ik ben dan ook zeer benieuwd. Verder is een van mijn vriendinnen hier jarig op donderdag, en het plan is om met een groep naar karaoke te gaan. Op vrijdag staat de volgende movienight alweer op het programma, even lekker rustig op de bank zitten en lekker bijkletsen. Op zaterdag wanneer jullie allemaal lekker vasteloavend aan het vieren zijn is er een international pub. Dit zijn feesten voor de internationale studenten die één keer per maand gegeven worden. De bedoeling is dat iedereen de kleuren van zijn land draagt, dus dat is zover als mijn carnaval gaat dit jaar.
Zondag wordt hopelijk een leuke maar lange dag. Er staat namelijk een tripje naar Luleå op het programma. Dit ligt ten noorden van Umeå en het kost per trein zo'n 5 uur om er te komen. We willen Luleå verkennen, maar het belangrijkste doel is naar het Ice Orchestra te gaan. Dit is een orkest dat instrumenten bespeeld gemaakt van ijs. Ik heb er heel veel zin in, en ben heel benieuwd hoe het klinkt.

Verder kunnen jullie in de titel wel zijn dat ik ook al een beetje Zweeds heb geleerd. Zoals jullie waarschijnlijk wel wisten heb ik twee keer per week lessen Zweeds. We hebben al aardig wat dingen geleerd die van pas kunnen komen in het dagelijks leven. Maar we hebben ook al behoorlijk wat dingen geleerd die nogal ongeschikt lijken voor studenten. Gelukkig lijkt het Zweeds qua uitspraak en structuur veel op Nederlands en Duits, dus het is niet zo moeilijk voor mij om dit te leren. En het is leuk om in de supermarkt bij het afrekenen alles in het Zweeds te kunnen doen (wat meestal niet lukt) of mijn Zweedse collega's te begroeten in hun eigen taal en een kort gesprekje te voeren. Wat tot nog toe vooral is, hoe gaat het? Goed en met jou? Maar het is een begin.

Ik denk dat ik het hier maar eens bij moet laten, want het wordt wel een erg lang verslag nu :P

Vi ses,
Pauline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Umeå

Stage in Umeå (Zweden)

Ik ga naar Umeå voor mijn eerste Masterstage.

Recente Reisverslagen:

25 Juli 2016

Reunië 2.0

05 Juli 2015

Reünie

31 Juli 2014

Weer thuis!

22 Juli 2014

De laatste uurtjes

22 Juli 2014

Zomer2.0
Pauline

Actief sinds 09 Sept. 2013
Verslag gelezen: 403
Totaal aantal bezoekers 159864

Voorgaande reizen:

01 Maart 2017 - 29 Februari 2020

PhD in Parijs

11 November 2016 - 14 November 2016

Citytrip Parijs

27 Juli 2016 - 06 Augustus 2016

Vakantie Wenen en Slovenië

02 Februari 2016 - 04 Februari 2016

Innsbruck

13 Oktober 2015 - 18 Oktober 2015

London

25 Juli 2015 - 07 Augustus 2015

Vakantie Slovenië

17 Januari 2014 - 23 Juli 2014

Stage in Umeå (Zweden)

Landen bezocht: