Ice Orchestra in Luleå - Reisverslag uit Luleå, Zweden van Pauline Roost - WaarBenJij.nu Ice Orchestra in Luleå - Reisverslag uit Luleå, Zweden van Pauline Roost - WaarBenJij.nu

Ice Orchestra in Luleå

Door: Pauline

Blijf op de hoogte en volg Pauline

03 Maart 2014 | Zweden, Luleå

Hallo Allemaal,

Ik hoop dat het iedereen goed vergaan is tijdens carnaval. Ik heb er zelf niet zo veel van meegekregen, want hier kennen ze het niet. Zweden weten echter wel dat het vasten bijna begint en hebben Semladag om dit te vieren. Dit doen zij op dinsdag en is vergelijkbaar met haringschillen, belangrijkste verschil is echter dat het lekkere gevulde gebakjes zijn.

Mij is het gelukkig goed vergaan de afgelopen week. Alleen jammer dat ik deze update schrijf vanaf stage, waar ik nog wel even moet zitten. Op facebook zie ik overal mensen die plezier hebben en vakantie hebben en ik zit de hele dag binnen. En ook nog eens alleen want de twee collega's die in het zelfde kantoor zitten zijn ziek vandaag. En dat was de hele week een aanhoudend thema; mensen die niet deel kunnen nemen aan de activiteiten omdat ze ziek zijn. Zo misten we een aantal mensen tijdens ons woensdag avond diner, wat trouwens wel erg lekker was. Ook vrijdag op de geplande movienight ontbraken een aantal mensen.
Op donderdag was gelukkig iedereen compleet, want een van mijn vriendinnen hier was jarig. Maar voordat we dit konden gaan vieren had ik een pizza-avond met mijn buddygroup. De bedoeling was om iets te vertellen over je leven thuis, maar dit onderwerp is uiteindelijk niet ter sprake gekomen. Erg jammer, want hiervoor had ik de pre-party voor de karaoke gemist. We hebben de verjaardag namelijk gevierd tijdens karaoke. En jawel, we hebben zelfs een liedje voor haar gezongen met een groep. Het was uiteindelijk een heel gezellige avond.

En na deze ietwat chaotsiche alinea was het eindelijk weekend. Hier had ik heel erg naar uitgekeken omdat er een hoop leuke activiteiten op het programma stonden. Mijn zaterdag begon lekker rustig en met carnaval. Ik wilde namelijk toch iets meekrijgen vanuit Limburg en heb daarom de BBBB live gevolgd via L11 op internet. Daarna stonden wat klusjes op het programma. 's Avonds was het tijd voor een pre-party voor de international party. De pre-party (indrinken) was niet helemaal naar mijn smaak, want toen ik aankwam (rond 20:00) waren de meeste mensen al behoorlijk dronken. Gelukkig gingen we vrij vroeg naar het echte feest, omdat er meer mensen de pre-party minder leuk vonden. Dit bleek uiteindelijk een heel goede beslissing omdat we hiermee een uur in de rij staan ontliepen. We bleken namelijk een van de eersten te zijn en konden zo door lopen naar binnen. Vijftien minuten later stond er een uur lange rij buiten, precies op tijd dus. Omdat we zo vroeg waren hadden we ook de luxe om een tafel te kiezen. Het feest werd namelijk gehouden in een studentenbar, er was een dansvloer ingericht maar ook een grote ruimte vol tafels, stoelen en banken. Ik heb me prima vermaakt tijdens het feest, het is toch wel leuk als je heel veel mensen kent. Het was namelijk een feest voor internationale studenten en de Zweedse buddies. De bedoeling was dat iedereen gekleed ging in de kleuren van zijn eigen land. Voor mij dus rood-wit-blauw (want ik heb geen oranje), niet zo'n gelukkige kleuren want deze kleuren gelden voor heel veel landen.

Na een erg korte nacht was het alweer tijd om op te staan voor een lange zondag. Om 6 uur stond ik bij het busstation en om 7 uur zaten we in de trein op weg naar Luleå. Dit ligt een stuk ten noorden Umeå. De trein reis er naar toe duurt zo'n 5 uur. Deze tijd hebben we voornamelijk doorgebracht met slapen en lezen (en voor mijn reisgenoten, huiswerk). Rond 12 arriveerden we in Luleå, dit betekent dat we zo'n 3 uur de tijd hadden om de stad te bekijken en naar de concerthal te gaan. Dit bleek meer dan genoeg tijd, want het is echt heel klein. We hebben het hele centrum bekeken en hebben zelfs even gekeken bij een ijshockey toernooi voor kinderen. Dit werd namelijk gehouden in het midden van de haven op het ijs.
Het was even zoeken maar uiteindelijk vonden we de concerthal die voor de gelegenheid gebouwd was in een park aan de waterkant. De concerthal was namelijk compleet gemaakt van sneeuw en ijs. Het leek nog het meest op twee gigantische iglo's die tegen elkaar aan stonden. Na een traditioneel verwarmend drankje (dat ik persoonlijk vind smaken als warme ranje, niet zo lekker dus) was het tijd om de concerthal te betreden. Om te zorgen dat het publiek niet vastvriest aan de bankjes van sneeuw, werden er foamen kussentjes uitgereikt om op te zitten en de voeten warm te houden. Verder hadden de meeste mensen dekens bij zich. Warme dranken zijn namelijk ten strengste verboden, want de concerthal mag niet te warm worden. Vanbinnen was het heel mooi aangekleed met belichting. En inderdaad waren alle instrumenten gemaakt van ijs. Dit zag er heel cool uit. Er was een drumstel en bas, die beiden bespeeld werden met iets wat leek op een tennisraket. Vooral het drumstel was erg spectaculair omdat de trommels opgehangen waren aan het dak van de concerthal. Verder was er een viool die ook opgehangen was, omdat het instrument smelt als je het op de traditionele manier vasthouden. Er waren ook een cella, gitaar, banjo en een xylofoon. Vooral deze laatste was erg gaaf om te zien. Er was ook nog een ander instrument, maar ik heb geen idee wat het was :( Verder waren alle instrumenten van binnen voorzien van lampjes die van kleur veranderden. Dit gaf het concert een heel speciale sfeer. Behalve dat het mooi uitzag klonk het ook nog eens mooi. De band (Whiteroom) speeldse een show genaamd van de Beatles to Avicii. Ze speelden oudere liedjes, moderne liedjes en zelfs een paar zweedse stukken. Ik heb heel erg genoten van de show, en de trein reis (in totaal zo'n 10 uur) was het meer dan waard. Op de terugweg in de trein hadden we het gezelig gemaakt met een picknick en een aantal spelletjes voor onderweg.

Ik hoop snel de foto's en filmpjes op internet te kunnen zetten, zodat jullie allemaal mee kunnen genieten van deze unieke ervaring. Ik heb er namelijk ontzettend van genoten en kan iedereen die ooit in de buurt is zeker aanraden er naar toe te gaan.

Vandaag staat Semla's maken op het programma met de buddy group (ook al is het officieel morgen pas). Daarna is er weer volksdansen en de rest van de week is nog redelijk leeg. Helaas staan er geen leuke uitjes op het programma voor dit weekend, maar daar kan altijd nog verandering in komen :)

Gr's Pauline

  • 03 Maart 2014 - 18:42

    Corry:

    wow Pauline dat lijkt me inderdaad heel erg gaaf om zoiets te zien en vooral in jou geval ook live mee te beleven.
    Ik wordt er een beetje jaloers op, maar ik gun het jou.
    Je moet dit half jaar zo goed als mogelijk is genieten en van alles bezichtigen.
    Ik was net aan het tellen over 4.5 maanden ben je alweer terug ongelooflijk.

    Groetjes van Corry
    p.s. ik vier ook geen carnaval want ik moet ook gewoon werken.

  • 15 Maart 2014 - 11:07

    Tante Riek:

    Ha Pauline volgens mij heb je t aardig naar de zin in Zweden als ik t reisverslag en alles lees. Geniet er van t mooie land en alle dingen die je kunt doen en meemaken .
    Groetjes Riek en Cor

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Luleå

Stage in Umeå (Zweden)

Ik ga naar Umeå voor mijn eerste Masterstage.

Recente Reisverslagen:

25 Juli 2016

Reunië 2.0

05 Juli 2015

Reünie

31 Juli 2014

Weer thuis!

22 Juli 2014

De laatste uurtjes

22 Juli 2014

Zomer2.0
Pauline

Actief sinds 09 Sept. 2013
Verslag gelezen: 357
Totaal aantal bezoekers 159783

Voorgaande reizen:

01 Maart 2017 - 29 Februari 2020

PhD in Parijs

11 November 2016 - 14 November 2016

Citytrip Parijs

27 Juli 2016 - 06 Augustus 2016

Vakantie Wenen en Slovenië

02 Februari 2016 - 04 Februari 2016

Innsbruck

13 Oktober 2015 - 18 Oktober 2015

London

25 Juli 2015 - 07 Augustus 2015

Vakantie Slovenië

17 Januari 2014 - 23 Juli 2014

Stage in Umeå (Zweden)

Landen bezocht: