Winter Wonderland smelt :( - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Pauline Roost - WaarBenJij.nu Winter Wonderland smelt :( - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Pauline Roost - WaarBenJij.nu

Winter Wonderland smelt :(

Door: Pauline

Blijf op de hoogte en volg Pauline

04 Februari 2014 | Zweden, Umeå

Hallo Allemaal,

De eerste week lijk Umeå een winter wonderland, alles was bedekt met een witte sprankelende deken. Vooral als de zon schijnt ziet dit er heel mooi uit omdat de sneeuw glinstert, ik weet niet precies waarom maar ik vermoed dat het te maken heeft met de lage temperaturen. Ook 's avonds (of als het donker is, rond 3/4 uur) ziet het er heel mooi uit door alle lampjes. Jaja, de kerstversiering hangt hier nog overal. Helaas is het nu wat minder mooi omdat de sneeuw is gesmolten de afgelopen dagen. Nu lijkt het erg op Nederland, met natte bruine sneeuw. Ik klink al bijna als een echte Zweed hier, het weer kan wel wat kouder.

Verder hebben we vorige week dinsdag geen geluk gehad met het Noorderlicht, het was te bewolkt om iets te kunnen zien. We hebben wel over het bevroren meer gelopen, wat ook een avontuur op zich was.

Op woensdag begon de dag weer vroeg met stage en 's avonds met een gezellig etentje met wat meiden. Dit was zo gezellig dat we besloten hebben dit wekelijks te herhalen, steeds met een andere host. Op donderdag was alweer de tweede Zweedse les, waar we vooral oefenen op uitspraak. Vrijdag was verder niet speciaal.

Zaterdag daarentegen was de opening van Umeå als Culturele hoofdstad van Europa. Dit werd gevierd met een grootse openingsceremonie in het centrum. Van te voren was er ook al een hele boel te zien in de stad, zoals ijssculpturen en vuurkorven. Verder kwamen we ook een groepje rendieren tegen en hun begeleiders, de Sami. Dit zijn de oorspronkelijke inwoners van noord-Zweden, ze zijn voornamelijk rendierhoeders. Een groot deel van de opening stond in het teken van de Sami-cultuur. De ceremonie zelf viel eigenlijk nogal tegen omdat hij Burning Snow heette, helaas werd een groot deel in beslag genomen door speeches (in het Zweeds). Ook was er veel muziek, Sami-muziek, maar om dit te waarderen hoef je niet buiten in de kou te staan. Het echte spektakel duurde maar zo'n 15 minuten, waarin er drones waren met lampjes en het aansteken van een grote houten piramide.

Komende zaterdag staat een dagje in Jokkmokk op het programma waar de jaarlijkse wintermarkt van de Sami plaatsvind. Ik het er heel veel zin in, maar wordt een lange dag. Het is namelijk zo'n 5 uur rijden, de planning is om om 4 of 5 uur 's ochtends te vertrekken.

Ik hoop jullie de volgende keer veel mooie foto's te kunnen laten zien, en blij te maken met nog meer spannende verhalen :P

Gr's Pauline

• 06 Februari 2014 - 20:16

CORRY:

JA JAMMER DAT JE HET NOORDERLICHT NIET KON ZIEN.
    MAAR JE BENT TOCH NOG RUIM 5 MAANDEN DAAR EN ER ZAL HEUS NOG WEL EEN KANS KOMEN OM HET TE ZIEN.
    JA DE CULTURELE
    HOOFDSTAD DAT WAS OOK HIER IN HET NIEUWS WANT DE KROONPRINSES VAN ZWEDEN MET MAN EN KIND SCHIJNT OOK DAAR TE ZIJN GEWEEST.
    NAAR HET SCHIJNT AMUSEER JE JEZELF GOED DAAR IN ZWEDEN.
    EN DAT HOORT OOK ZO GENIET ER MET VOLLE TEUGEN VAN , STUDEER GOED MAAR GENIET ER OOK VAN .
    DAT VERDIEN JE .
    GROETJES VAN CORRY